![](https://www.bussmagasinet.se/wp-content/uploads/2020/08/Helena-L-FHM.jpg)
Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius: För att klara hösten kommer de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att köra allt de kan men om det inte finns tillräckligt med förare och fordon kan det att behövas omfördelning av resurserna. Bild: Ulo Maasing.
”Kommuner och regioner kommer att köra så mycket kollektivtrafik så mycket som det över huvud taget är möjligt, men det kan bli nödvändigt att omfördela resurser och dra in på viss trafik för att förstärka på annat håll. Och vi står fast vid kravet på full kostnadstäckning för de insatser som kollektivtrafiken gör i samband med covid-19-pandemin”. Det framhöll Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius på Folkhälsomyndighetens presskonferens på torsdagseftermiddagen. Svensk Kollektivtrafik har tagit fram en vägledning för branschen när det gäller covid-19-pandemin som du kan ladda ner genom att klicka här.
– Transporterna är en utmaning, framför allt i storstäderna. Det är viktigt att alla ifrågasätter sin resa, om den måste göras, om den kan ändras i tid eller om man kan gå eller cykla. Däremot är det inte bra att flytta över sina resor från kollkektivtrafik till bil. Då får vi problem med framkomligheten som skapar nya problem, sa Roberto Maiorana, trafikdirektör på Trafikverket.
– Under de första månaderna av pandemin kunde vi se att trafiken minskade betydligt, men nu har den börjat öka igen. Uppträd som i våras. Res bara om du måste, sa Maiorana.
Svensk Kollektivtrafik har tillsammans med Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tagit fram en branschvägledning inför höstens utmaningar gällande covid-19 för den lokala och regionala kollektivtrafiken där det inte finns möjlighet till platsbokning.
Syftet är att ge stöd till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och andra berörda aktörer samt nå en någorlunda enhetlig hantering över hela landet.
– Men det är viktigt att veta att råden är en vägledning, inte en bindande föreskrift, framhöll Helena Leufstadius.
– För att kollektivtrafiken ska kunna fungera utan för mycket trängsel måste alla ta sitt ansvar och följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer. De regionala kollektivtrafikmyndigheterna och trafikföretagen kan inte styra över hur många som faktiskt väljer att åka med kollektivtrafiken.
– För att vi som ansvarar för kollektivtrafiken ska klara vår del krävs omfattande informationsinsatser och stöd från övriga samhället, bland annat Folkhälsomyndigheten, MSB, kommuner, skolor och arbetsgivare. Vi ser mycket positivt på att allt fler kommuner nu väljer att satsa på ändrade skoltider och ökad distansundervisning några dagar i veckan för att minska trängseln, sa Helena Leufstadius.
Hon konstaterade att skolstarten är en jätteutmaning för kollektivtrafiken, och det gäller främst gymnasieskolan där eleverna reser med den allmänna kollektivtrafiken medan kommunerna har ansvaret för resorna för elever upp till och med årskurs 9.
Helena Leufstadius framhöll att branschen lägger ner stor kraft på att analysera resmönster och resflöden under trafikdygnet så att man får en bild av trängselsituationen. Vid behov kan trafiken planeras om, både på kort och längre sikt och om möjligt förstärkas.
– För att klara hösten kommer de regionala kollektivtrafikmyndigheterna att köra allt de kan men om det inte finns tillräckligt med förare och fordon kan det att behövas omfördelning av resurserna.
– Men det kan innebära att vissa linjer läggs om eller läggs ner tillfälligt vilket kommer att drabba en del resenärer negativt, sa Helena Leufstadius.
Den omdiskuterade frågan om ansiktsmasker i kollektivtrafiken kom också upp.
– Vi har naturligtvis inget emot att människor använder munskydd. Men vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och det är klokt. Därför kräver vi inte heller munskydd i kollektivtrafiken, sa Leufstadius,.
Hon betonade också att det kommer att behöva göras stora informationsinsatser, både gentemot resenärer och mot den personal som arbetar ute i trafiken.
Och med tydlig adress till regeringen tog Helena Leufstadius även upp de kostnader och minskade intäkter som covid-1§9-pandemin orsakar för kollektivtrafiken.
– En förutsättning för att kunna hålla hög trafikvolym är att de regionala kollektivtrafikmyndigheterna erhåller full kostnadstäckning från staten och det kravet kommer vi att fortsätta att driva framöver, sa Helena Leufstadius.
Lämna ett svar