Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Största trådbussnätet blir musealt

Det som en gång var världens största trådbussnät reduceras nu till en museilinje med två bussar. Foto: Tass.

Det som en gång var världens största trådbussnät har nu nått vägs ände. På tisdagen körde den sista trådbussen i reguljär trafik i Moskva – i framtiden ska bara en linje med två trådbussar finnas kvar som ett rullande minnesmärke över trådbussepoken i den ryska huvudstaden.

Fram till 2017 var trådbussnätet i Moskva det största i världen med en linjelängd på närmare 600 kilometer och med ungefär en miljon resenärer varje dag.

Trådbussarna ska nu ersättas med dels batterielektriska bussar, dels med konventionella bussar.

– Att avveckla trådbussarna har inte varit något enkelt beslut att fatta, men vi inser att det är ett steg framåt. Framtiden tillhör innovativa, eldrivna transporter, säger Leonid Antonov, chef för Mosgortrans, lokaltrafiken i Moskva.

De första trådbussarna sattes i trafik i Moskva 1933.

Helt försvinner dock inte trådbussarna i den ryska huvudstaden. En linje ska finnas kvar och trafikeras med två bussar på sträckan Komsomolskayatorget och Novoryazanskayagatan, samma sträcka som stadens andra trådbusslinje som invigdes 1937. Linjen kommer att passera Moskvas nya transportmuseum som öppnas inom kort och där intresserade kan beskåda flera gamla trådbussar.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)