Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Fnurra i Norrbotten

Inte helt friktionsfritt. Bild: Ulo Maasing.

Det gnisslar i samarbetet mellan regionen och kommunerna i Norrbotten när det gäller kollektivtrafiken. Region Norrbotten har nu beslutat att säga upp samverkansavtalet med kommunerna avseende Länstrafiken. Bakgrunden är den långvariga ekonomiska krisen för Länstrafiken.

Länstrafiken i Norrbotten redovisade ett underskott för 2019 som uppgick till 27,2 miljoner kronor, Bussgods i Norrbotten stod för 13,9 av de miljonerna.

Sedan 2012 ligger huvudansvaret för kollektivtrafiken i regionen hos den regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM) som är ett kommunalförbund. RKM äger Länstrafiken och har också ett samarbetsavtal mellan kommunerna och regionen.

Nu har regionstyrelsen i Norrbotten beslutat att regionen ska stå för 19,4 miljoner av Länstrafikens underskott. Men samtidigt har den politiska majoriteten bestående av Centern, Moderaterna och Sjukvårdspartiet beslutat att säga upp samarbetsavtalet mellan regionen och kommunerna.

– De har ensidigt meddelat att avtalet ska sägas upp. Vi ville veta varför det inte fördes en dialog med kommunerna, säger Anders Öberg (S), även ordförande för RKM, till Norrbottens-Kuriren.

– Det borde ha skett en dialog med kommunerna.

Nils-Olov Lindfors (C) kontrar i tidningen:

– De senaste åren har RKM haft ständiga underskott. Hanteringen av Bussgods var inte bra. Därför behövs mer tydlighet. Men vi har ingen avsikt att fördärva kollektivtrafiken.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)