
En av Östersunds första elbussar under laddning i mars 2018. ABB ska också ladda nästa elbusslinje i Östersund. Foto: Ulo Maasing.
När Östersund nästa år får sin andra elbusslinje ska ABB leverera laddstationerna även till den linjen, liksom till den första där trafiken började i mars 2018. Den här gången är det stadsbusslinje 1 mellan Valla och Odenskog som står inför en elektrifiering. Laddstationerna byggs med hjälp av stadsmiljöavtal som hanteras av Trafikverket.
ABB har från Östersund fått en order på sina 450 kW pantografladdare, där bussarna laddas via automatisk takanslutning. ABB levererar en komplett lösning som omfattar både pantografladdare och all nödvändig utrustning för elnätsanslutning via ABB:s kabelskåp, samt garantiservice och reparationstjänster. Installation påbörjas under hösten 2020.
– Varje år görs drygt 4 miljoner stadsbussresor i Östersund. Elektrifieringen är därför ett viktigt steg mot en hållbar kollektivtrafik. Elbussarna körs på lokalproducerad förnybar el. Förutom lägre klimatpåverkan bidrar elbussarna dessutom till en attraktivare stadsmiljö genom mindre buller och luftföroreningar, något som är positivt för både resenärer, chaufförer och närboende, säger Anne Sörensson, projektledare på Östersunds kommun.
Det här är ABB:s andra beställning på bussladdare från Östersunds kommun. 2017 levererades 300 kW pantografer till stadens första elbusslinje, linje 6 mellan Torvalla och Brittsbo. Nu startar arbetet med att eldriftsanpassa linje 1 mellan Valla och Odenskog. Laddstationernas placering gör det möjligt att framöver även elektrifiera fler linjer. Eftersom många nyare bussar numera kan laddas med 450 kW, blev valet denna gång en mer kraftfull bussladdare.
Pantografladdarna på 450 kW kan ladda elbussarna på bara tre till sex minuter via en dockningsplats där laddning sker samtidigt som resenärerna kliver på eller av.
Lämna ett svar