Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Frisk luft och aktiva filter gör bussen coronatrygg

För att göra bussresan coronatrygg presenterar Daimler Buses en lösning med snabb luftväxling i bussen och högeffektiva partikelfilter. Bild: Daimler Buses.

Samtliga stora busstillverkare arbetar intensivt med att utveckla lösningar för att skydda bussresenärer från att smittas av covid-19 och andra virus. Ett exempel är Daimler Buses, där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår. Receptet är en kombination av snabb luftväxling i bussen och partikelfilter som eliminerar nästan all virusförekomst i luften i bussen. Turistbussarna är först ut, men redan mot slutet av året kommer systemet att finnas tillgängligt även på stadsbussar med låggolv och lågentrébussar.

Daimler Buses har låtit en av institutionerna på den tekniska högskolan i Berlin, Hermann Rietschel Institut, granska åtgärderna för att minska risken för covid-19-spridning.

– Situationen för passagerare i en turistbuss där luften inne i bussen ofta byts ut är inte särskilt kritisk jämfört med andra, vardagliga situationer så länge man följer reglerna för avstånd, hygien och ansiktsmask. Risken för en bussgrupp är därför mycket liten, även om någon i gruppen är infekterad, säger institutionens chef, professor Martin Kriegl.

Den helautomatiska luftkonditionering som är standard i bussar från Mercedes-Benz och Setra spelar enligt tillverkaren en viktig roll för säkerheten ombord. Illustration: Daimler Buses.

Helautomatisk luftkonditionering, standard i Mercedes-Benz och Setra bussar, gör att luften inne i bussarna byts ut snabbt. Ventiler för frånluft i golvhöjd på höggolvsbussar bidrar till en snabb luftomsättning inne i bussen och skyddar resenärerna från aerosoler, det vill säga finfördelade partiklar som kan sprida virus.

Nya, aktiva filter ökar effektiviteten i luftkonditioneringen och filtrerar bort även de finaste aerosolerna. Fysiska tester och mikrobiologiska undersökningar har visat att filtren fungerar. Filtren används i takmonterade A/C-system och filtrerar bort upp till 99 procent av alla aerosoler.

– Genom att man använder högpresterande partikelfilter är koncentrationen av aerosoler mycket låg, även om luftkonditioneringen är ställd så att den återanvänder luften i kupén. Till och med efter fyra timmar i bussen uppnås inte det kritiska värdet på 3 000 aerosoler som anses orsaka infektion, säger professor Martin Kriegel.

Hos Daimler Buses finns de nya, högpresterande partikelfiltren till alla turistbussar, inräknat dubbeldäckare och höggolvsbussar för regionaltrafik. Mot slutet av året kommer det att vara möjligt att utrusta alla Mercedes-Benz och Setra stadsbussar och lågentrébussar med de nya, aktiva filtren. Bussar som har dessa förses med väl synliga dekaler i anslutning till ingången.

Vid en utomhustemperatur mellan 8 och 26 grader använder A/C:n maximalt med frisk luft, det vill säga mellan 80 och 100 procent. Därmed byts luften inne i bussen ut på en tid av cirka en till två minuter. Vid högre och lägre utomhustemperatur fungerar A/C:n i ett läge där en del av luften inne i bussen återanvänds och blandas med frisk luft. Då förnyas luften inne i bussen var fjärde minut.

Enligt Daimler Buses kan luftkonditioneringen i flera modeller ställas om så att spannet när det gäller utomhustemperaturen ökas och därmed även friskluften in i bussen. Ökningen av friskluftintaget kan då ökas med upp till 33 eller 40 procent. De modeller detta gäller är Mercedes-Benz Tourismo,
Setra ComfortClass 500, TopClass 500 och S 531 DT, liksom alla regionalbussar med normalgolv.

I likhet med flera andra busstillverkare har Daimler Buses utvecklat skyddsdörrar av säkerhetsglas och plexiglas för såväl Mercedes-Benz som Setra bussar: stadsbussar, regionalbussar och turistbussar.Dörrarna finns som tillval på nya bussar lika väl som för eftermontering. Behållare för handsprit som kan monteras i anslutning till ingångsdörr och som fungerar beröringsfritt finns också.

Diagrammet nedan från Hermann Rietschel Institut vid Berlins Tekniska Högskola visar mängden aerosoler i inandningsluften och över tid i en turistbuss med högpresterande filter som filtrerar bort 99 procent av partiklarna. Antalet passagerare i bussen är 39, varav en är smittad av covid-19. Ju lägre aerosolhalten i luften är, desto mindre är den dos aerosoler som en person i bussen andas in och därmed infektionsrisken. Till och med efter att ha vistats i bussen fyra timmar är aerosolhalterna väl under den antagna kritiska nivån på 3 000 aerosoler.

OBS: Den översta linjen i grafen avser mekaniskt ventilerade kontor. Källa: Hermann Rietschel Institut vid Berlins Tekniska Högskola.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)