Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

“Nationellt biljettsystem bör utformas i samverkan med bussföretagen”

Biljett från en tid då ett nationellt biljettsystem inte var aktuellt. Foto: palnatoke/Wikimedia Commons.

Det är viktigt att utforma ett nationellt biljettsystem i nära samverkan med den svenska bussbranschen. Det skriver Sveriges Bussföretag i sitt remissvar på utredningen om ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik. Bussföretagen tycker också att utredningen har gjort ett bra jobb och belyst relevanta perspektiv.

En viktig del i utredningen utgör resonemangen för så kallad tredjepartsförsäljning.

Sveriges Bussföretag instämmer i att det skapar möjligheter för helt nya försäljningskanaler med innovativa lösningar, som möjliggör försäljning av kollektivtrafikens biljetter i nya och kombinerade former. Men villkoren och förutsättningarna för tredjepartsförsäljning av kollektivtrafikens biljetter är en både viktig och komplicerad fråga, betonar förbundet.

Bussföretagen framhåller att det är alltför snävt att branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik och Konsumentverket ensamma ska få utforma en branschöverenskommelse för krav på tredjepartsförsäljare.

– Kunskap om kommersiella villkor, överväganden och erfarenheter av dylika samarbeten finns redan idag hos landets kommersiella trafikföretag och måste tas med.

Sveriges Bussföretag instämmer med utredningens slutsats att örslaget om att etablera en konkurrensneutral försäljningskanal kan vara en möjlighet för små och medelstora företag som inte själva har kraft och möjlighet att etablera och marknadsföra egna försäljningskanaler.

Klicka här för att läsa hela remissvaret.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)