Tillväxtverket har beslutat att finansiera 34 projekt inom besöksnäringen med drygt 67 miljoner kronor. Syftet är att bidra till en hållbar omställning i covid-19-pandemins kölvatten. Projekten omfattar omfattar nya stöd till företag i besöksnäringen, kompetenshöjande insatser, stärkt innovationsförmåga och utveckling av framtidens mötesbransch.
Bakgrunden är att covid-19-pandemin har slagit hårt mot besöksnäringen och många företag har tappat merparten av sin omsättning till följd av ett kraftigt minskat resande och uteblivna möten och evenemang.
Därför finns det ett stort behov av att ställa om och tänka nytt för att möta den förändrade efterfrågan. Företag inom besöksnäringen behöver hjälp med att ta fram nya produkter och tjänster för att möta nya behov, och för att möta nya målgrupper. Företagens behov av digitala lösningar ökar också genomgående.
Nu finansieras 34 projekt inom ramen för det nationella regionalfondsprogrammet som hanteras av Tillväxtverket. Drygt 67 miljoner fördelas med syfte att förbättra förutsättningarna för företag inom besöksnäringen att komma stärkta och långsiktigt hållbara ur pandemin.
– Vi behöver ge direkt stöd till företagen med fokus på att ta fram nya affärsmodeller eller nya produkter och tjänster. Det behövs också nya metoder och arbetssätt för att bättre kunna stödja företagen i besöksnäringen. De beviljade projekten är en bra mix av detta, säger Gunilla Nordlöf, generaldirektör på Tillväxtverket.
Lämna ett svar