Trots fortsatta förluster är ledningen för den Umeåbaserade elbussleverantören Hybricon positiv inför framtiden. Hybricons resultat före avskrivningar under perioden januari – september blev ett minus på 6,4 miljoner kronor (i fjol: – 7,1 miljoner) på en omsättning av 9,7 miljoner (2019: 9,7 miljoner).
Under det tredje kvartalet uppgick Hybricons rörelseintäkter till 3,1 miljoner kronor mot 3,6 miljoner samma period förra året. Resultatet före avskrivningar blev 1,8 miljoner kronor mot – 674 000 kronor under fjolårets tredje kvartal.
– Efter sommaren har vi på ett helt annat sätt än tidigare blivit inbjudna till, och deltagit i, förhandlingar med ett antal potentiella kunder. Det visar att vårt erbjudande börjar nå ut och att det väcker kundernas nyfikenhet och intresse, skriver vd Mårten Fuchs i en kommentar till Hybricons delårsrapport som presenterades på måndagsförmiddagen.
Hybricon har nu ett etablerat samarbete med den kinesiska busstillverkaren King Long. Mårten Fuchs pekar på att covid-19-pandemin har försvårat möjligheterna att fördjupa samarbetet mellan Hybricon och King Long, bland annat när det gäller att bearbeta de största potentiella kunderna, särskilt företag som har sina huvudkontor utanför Sverige. Det är, skriver Hybricons vd, ett marknadssegment med ”oerhört stor potential”.
Han avslöjar också att flera demobussar från King Long är på gång och att en av de ledande operatörerna har varit involverad i specifikationen av en kommande demobuss.
– Målet är att vi skall ha bussen i linjetrafik i Stockholm, under Q3 2021. Detta arbete ger oss möjlighet att validera leveranskedjan tillsammans med en skarp och professionell möjlig framtida kund, skriver Mårten Fuchs.
Hybricon har också inlett ett arbete med att sälja utbildningar och rådgivning inom området eldrivna tyngre fordon. De första stegen är tagna och vi hoppas kunna utveckla detta koncept under den kommande 12-månadersperioden, skriver Mårten Fuchs.
Lämna ett svar