Snart rullar hundratals nya dubbeldäckare i Berlin. Tillverkade i Storbritannien. Närmare bestämt i Skottland. På onsdagen tog lokaltrafiken i Berlin, BVG (Berliner Verkehrsbetriebe) emot de två första exemplaren av totalt 200 nya dubbeldäckare från den brittiska busstillverkaren ADL, Alexander Dennis. Men det kan i framtiden bli ytterligare minst lika många. De ska bland annat ersätta de tvåvåningsbussar från MAN som idag trafikerar den tyska huvudstaden.
De två bussar, ADL Enviro500, som levererades på onsdagen ska nu testas av BVG och om testerna utfaller med godkänt betyg ska ytterligare 198 bussar levereras av ADL. Antalet kan dock växa kraftigt eftersom bussarna ingår i ett ramavtal om totalt 430 dubbeldäckare som skrevs 2018.
Flera busstillverkare slogs om jätteordern från BVG. Bland annat Scania och VDL byggde var sin buss för den tyska huvudstaden, men i slutänden tog ADL hem ordern. Bussarna från Scania respektive VDL går dock fortsatt i trafik för BVG:s räkning.
Berlins Enviro500 är 13,8 meter långa och 4,06 meter höga samt försedda med tre dörrar och två trappor mellan våningarna för att påskynda av- och påstigning. Vid samtliga fasta 80 säten finns USB-uttag. Dessutom finns tre klaffstolar.
Kapaciteten är 112 passagerare med barnvagnsplats och två rullstolsplatser. Vid båda trapporna finns displayer som visar tillgången på lediga platser på det övre planet. För trafikinformation till resenärerna finns flera stora skärmar.
Innerbelysningen skiftar färg beroende på utomhustemperaturen för att ge resenärerna en känsla av en behagligare temperatur. Full luftkonditionering och extravärme ingår i utrustningen.
– Stora gula bussar är lika mycket en del av Berlin som TV-tornet vid Alexanderplatz och Brandenburger Tor. Jag är glad att vi nu kan fortsätta den traditionen, samtidigt som vi följer marknadsutvecklingen när det gäller elbussar, sa BVG:s vd Eva Kreienkamp när hon tog emot de brittisktillverkade bussarna.
ADL har hittills levererat fler än 18 000 dubbeldäckare till en rad länder i hela världen: Kanada, USA, Storbritannien, Mexiko, Irland, Schweiz, Hongkong, Singapore och Nya Zeeland.
De två första bussarna ska sättas i trafik i mitten av november på Berlins klassiska linje 100 som sedan 30 år knyter samman västra och Östra Berlin, från Bahnhof Zoo till Alexanderplatz. Inte minst bland turister är linjen mäkta populär.
Tekniska data:
Chassi: stål
Kaross: aluminium
Mått – längd: 13,798 m; bredd 2,55 m; höjd 4,06 m
Överhäng: 3,0 m fram, 3,373 m bak
Hjulbas: 5,925 m resp 1,5 m
Vändradie: 23,072 m
Brutto-/tomvikt: 26 resp 16,4 ton
Passagerare: 80 fasta stolar (25 nedtill, 55 upptill), 3 klaffstolar, 32 stående. 2 rullstolsplatser
Klima: Thermo King TDD-5 luftkonditionering; Spheros tillsatsvärme
Motor: Mercedes-Benz =M936, 6 culindrig, 7,7 liter, 260 kW
Växellåda: Voith DIWA 6
Bränsletank: 360 l + 15 l AdBlue
Axlar: ZF RL75A fram / ZF AV133 drivaxel/ ZF RL75A bakaxel med Bosch eRAS aktiv styrning
Lämna ett svar