Bussmagasinet.se riktade i en ledare den 18 oktober hård kritik mot Swedavias beslut att flytta all busstrafik från terminal 5 på Arlanda. Här svarar Johan Lindsten från Swedavia på ledaren. Han är affärsområdesansvarig för parkering och angöring på Swedavias samtliga flygplatser.
För närvarande pågår om- och tillbyggnationer på Terminal 5 på Stockholm Arlanda Airport. Ett arbete som har planerats och förberetts för i många år och påverkar flygplatsens alla aktörer. När allt är klart har terminalen en ny entré, en ny säkerhetskontroll och helt ny marknadsplats. Vi utvecklar Arlanda för att skapa smidiga och effektiva lösningar för att möta både dagens och morgondagens behov från såväl resenärer som samarbetspartners.
Byggnationerna på Terminal 5 går nu in i nästa skede. Byggområdet i anslutning till Terminal 5 måste utökas vilket ger förändringar för både buss- och biltrafik kring flygplatsen och framför Terminal 5. Ytan framför terminalen räcker inte till för att hantera all trafik och viss trafik måste då allokeras till annan plats/yta på flygplatsen. Terminalens tillbyggnad kommer att byggas på platsen för den befintliga bussangöringen.
Vi har tittat på olika alternativ och utifrån förutsättningarna som är arbetar vi alltid efter att hitta så bra lösningar som möjligt både för våra resenärer och samarbetspartners.
Vi har kommit fram till en lösning där vi samlar samtliga bussar från Terminal 5 utanför Terminal 4 – där vi idag redan har en befintlig bussangöring som ligger mellan 5-8 minuters promenadväg från incheckningsdiskar, ankomstutgång vid Terminal 5.
Med bussarna samlade på Terminal 4 erbjuder vi flera fördelar för våra resenärer. Gångväg inomhus, tydligt med alla bussar samlade som också gör det lättare med skyltning, väntyta inomhus med servicefunktioner och toaletter samt hållplatser med tak.
SL-bussar, som fick ny placering tidigare i år, får oförändrat hållplatsläge vid Sky City som ligger bredvid Terminal 4. Resenärer som har en funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet, har precis som tidigare rätt till assistans på flygplatsen.
Vi har naturligtvis förståelse för att flytten av bussarna innebär en förändring i en tid som är utmanande för oss alla på flygplatsen med väsentligt färre resenärer på grund av Covid-pandemin.
I arbetet med att hitta en lösning har dialog funnits med bussbolagen vilket vi också fortsatt eftersträvar när vi tittar på en permanent lösning på sikt. Hållbara, effektiva kollektivtrafiklösningar och prisalternativ för resenären kommer vara viktig även för framtidens Arlanda.
Johan Lindsten
affärsområdesansvarig för parkering och angöring på Swedavias samtliga flygplatser.
Med vilka inom bussbranschen har denna dialog hållits? Får man gissa…
SL och UL?