Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Allt fler skärper biljettkontrollerna

Östgötatrafiken är en av de kollektivtrafikmyndigheter som skärper biljettkontrollerna för att komma åt fuskåkande och plankning. Foto: Göran Billeson.

I fler och fler regioner skärper nu de ansvariga för kollektivtrafiken biljettkontrollerna. Syftet är att stävja det utbredda och kostsamma fuskåkande som har följt i spåren av covid-19-pandemin som har gjort att bussarnas framdörrar hålls stängda.

En av de regioner där man nu skärper kontrollerna är Kalmar län sedan Kalmar Länstrafik (KLT) har fått larm om många som plankar.

– Kontrollerna kommer att öka med flera hundra procent, säger Christer Holmberg, trafikdirektör vid KLT, till SvT Småland.

Idag genomförs biljettkontroller bara på vissa hållplatser i centrala Kalmar när passagerarna stiger av, men från och med måndag i nästa vecka ska fyra mobila kontrollteam åka med bussar i stadstrafiken och kontrollera biljetterna.

KLT räknar med att tappa över 100 miljoner kronor i år på grund av det minskade resandet och att många plankar på bussarna.

Även Östgötatrafiken utökar kontrollerna för att komma åt biljettfusk och plankning. Östgötatrafikens trafikoperative chef Mattias Näsström uppger för Norrköpings Tidningar1 att Östgötatrafiken i år förlorar 140 miljoner kronor på det minskade resandet och ökade fuskåkandet.

– Vi kan inte styrka fusket i exakta siffror, men av rapporterna att döma är fusket utbrett. Det beror framförallt på att framdörrarna på bussarna är stängda, säger Mattias Näsström till Norrköpings Tidningar.

– Nu utökar vi kontrollerna och hoppas på bra effekt. Tilläggsavgiften har nu höjts till 1 500 kronor från 1 200 för alla.

Mattias Näsström säger sig också sätta stor tilltro till ett pågående projekt med plexiglasskydd för bussförarna som bussoperatören Nobina driver och som Arbetsmiljöverket inom kort ska ta ställning till.

Det gör även SL i Storstockholm enligt vad SL:s trafikdirektör Fredrik Cavalli – Björkman uppger för Dagens Nyheter.

– På så sätt skulle man kunna börja använda även den främre dörren utan att förarna utsätts för coronasmitta.

Share Dela

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)