LO:s styrelse sa på fredagen enhälligt nej till förslaget om en förnyad arbetsrätt. PTK och Svenskt Näringsliv, däremot, sa ja till det slutbud man hade att ta ställning till. Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) sa på fredagskvällen att hon tänker kalla arbetsmarknadens parter till möte i nästa vecka. Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, beklagar LO:s nej och anser att en utebliven reformering av Las för transportsektorn kan innebära försämrad konkurrenskraft.
Transportföretagen anser att en reformering av LAS är nödvändigt för hela den svenska arbetsmarknaden och transportsektorn eftersom regelverket är stelbent och föråldrat och behöver anpassas till hur samhället och arbetsmarknaden ser ut i dag.
– Det är väldigt olyckligt att vi inte nådde ända fram. Den framförhandlade överenskommelsen innehöll stora värden för såväl arbetsgivare som arbetstagare, säger Marcus Dahlsten, vd för Transportföretagen.
– Den svenska transportsektorn kämpar under tuffa villkor – kortsiktigt med att klara sig igenom pandemin och långsiktigt att nå Europas och världens högst ställda hållbarhetsmål med minskade utsläpp. Samtidigt hårdnar den utländska konkurrensen. Ska vi behålla en sund, hållbar och konkurrenskraftig svensk transportsektor, behöver flexibiliteten på arbetsmarknaden öka, säger Marcus Dahlsten.
Lämna ett svar