I sin ekonomiska plan Build Back Better vill USA:s nyvalde president Joe Biden göra en storsatsning på eldrivna bussar i kollektivtrafiken. Målet är att alla USA-tillverkade bussar år 2030 ska vara emissionsfria. Först ut är de klassiska, gula nordamerikanska skolbussarna. Flottan på 480 000 skolbussar som varje dag transporterar 25 miljoner elever ska vara elektrifierad inom fem år.
Den nyvalde presidentens mål är mycket ambitiöst. Idag är bara en procent av skolbussarna eldrivna. Bedömare med insyn i amerikansk politik menar dock att planen har goda förutsättningar att lyckas eftersom den troligen kommer att få ett brett stöd av republikaner i kongressen – att motsätta sig renare luft för barnen är knappast någon politisk vinnarlinje.
Forskare vid Harvard T H Chan School of Public Health har dessutom nyligen visat att även en liten ökning av luftföroreningar med fina partiklar, som utsläpp från dieselmotorer ökar dödligheten i Covid-19 med upp till femton procent.
Att ställa om skolbussarna till eldrift har dessutom ytterligare en viktig politisk fördel: jobbskapande. Samtliga skolbussar i landet är nämligen tillverkade inom USA. Skolbussarna utgör också lejonparten av bussmarknaden i USA.
Enligt analysföretaget Interct Analysis har hittills i år i USA registrerats 40 714 skolbussar och endast 5 402 stadsbussar. Samtidigt konstateraar Interact Analysis att enligt de nuvarande prognoserna kommer 560 000 skolbusar att byggas i USA de närmaste tio åren. Enligt de hittillsvarande prognoserna kommer färre än 27 000 av dessa att vara eldrivna. Joe Bidens mål är således att höja den siffran dramatiskt.
De busstillverkare som åtminstone till en början väntas vinna på Bidens skolbussambitioner är Volvoägda Novabus, Daimlerägda Thomas Built och VW-ägda Navistar, liksom kanadensiska Lion Electric.
Enligt Interact Analysis är investeringskostnaderna ett väsentligt hinder för en storskalig satsning på eldrivna skolbussar. För bussar i kollektivtrafik kan investeringen normalt räknas hem genom att driftskostnaderna är avsevärt lägre än för konventionella bussar. Men den kalkylen funkar inte på skolbussarna eftersom dessa endast går i trafik några timmar om dagen.
Därför söker man på flera håll innovativa lösningar för att göra bussarna mer ekonomiska. Ett energiföretag i delstaten Virginia undersöker exempelvis möjligheterna att använda bussarna som energilager när de inte är i trafik. Bussarna ska då helt enkelt mata energi till elnätet. För skolorna, som ansvarar för sina egna skolbussar, väntas varje elektrisk skolbuss dessutom årligen spara 2 000 dollar i drivmedelskostnader och 4 400 dollar i underhåll.
Lämna ett svar