Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tyskland säljs digitalt i vår

Även nästa års tyska workshop, GTM (Germany Travel Mart) blir digital. Foto: Ulo Maasing.

Med anledning av covid-19-pandemin har den tyska turistbyrån, DZT, beslutat att även nästa år genomföra workshopen GTM (Germany Travel Mart) i digital form den 27-29 april. GTM är det viktigaste affärsforumet för tysk besöksnäring och brukar locka många svenska researrangörer, inte minst bussresearrangörer. Årets upplaga blev inställd med relativt kort varsel, och nu är det alltså klart att GTM som fysisk workshop inte blir av nästa år heller.

– Att genomföra årets GTM i virtuell form var en åtgärd på kort sikt för att inte förlora den viktiga kontakten mellan våra partners i tysk turistnäring och internationella köpare. Gensvaret var extremt positivt, men vi är mycket medvetna om vikten av personliga kontakter. Under pandemin är vi dock beroende av hybridformat eller virtuella arrangemang där det är möjligt, säger Petra Hedorfer, styrelseordförande för det tyska turistrådet GNTB.

Vid det digitala GTM 2020 tog 450 företag från den internationella resebranschen i 49 länder den digitala plattformen för kontakter och information från 250 tyska företag i turistnäringen, incoming och regionala turistorganisationer. Sammanlagt hölls mer än 5 700 möten online förutom paneldiskussioner och seminarier.

Betyget från deltagarna blev gott. 90 procent var nöjda eller mycket nöjda med GTM, 83 procent ansåg att det var en bra eller mycket bra plattform för affärer och 92 procent kunde skaffa nya affärskontakter.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)