Runt om i landet kämpar många bussföretag för sin överlevnad idag. Det gäller särskilt bussföretag som arbetar med turist- och beställningstrafik. Bussarna står stilla, förarna är utan jobb, kapitalkostnaderna är kvar men intäkterna är borta. De restriktioner som regeringen och myndigheterna har infört för att begränsa smittspridningen har lett till att många bussföretag har tappat nästan alla sina uppdrag. 90, 95, 98 procent av omsättningen är borta.
Men regeringen ligger lågt med att stötta en av de näringar som har drabbats hårdast av pandemin. Det är svårt att förstå varför, annat än att man inte insett situationens allvar och konsekvenserna av att en rad bussbolag går under.
Passivitet och tystnad råder.
Dock inte i våra grannländer där regeringarna på ett helt annat sätt än den svenska har insett bussbranschens betydelse och behov. Och att det inte bara handlar om att rädda en relativt liten bransch för dess egen skull, utan för dess stora betydelse för en rad andra verksamheter i samhället.
Tongångarna i våra grannländer är annorlunda.
– Resebranschen står inför en tuff vinter och det finns ett stort behov av hjälp och förutsägbarhet. Sett till näringslivet som helhet är vi nu i en fas där akuta krispaket och nödhjälp kan trappas ner. Resebranschen är i fortsatt behov av stöd, sa exempelvis den norska näringsministern Iselin Nybø nyligen (klicka här) när hon presenterade förslag till ett nytt miljardstöd till den norska resebranschen, turistbussarna inräknade.
Skåne blir danskt
Det som behövs är konkreta insatser från regeringen. Omställningsstödet måste förlängas. Som det nu är gäller stödet till och med juli, men för många turistbussföretag är augusti, september och oktober månader då man tappat ännu mer av omsättningen.
Möjligheterna till korttidspermittering bör förlängas en bra bit in på nästa år. För att hjälpa bussföretagen med de fasta kostnaderna bör stöd till avställda turistbussar införas – en åtgärd som är relativt lindrig för statskassan men av avgörande betydelse för bussföretagen.
Om vi, till följd av pandemin och uteblivet stöd från regeringen, får en utslagning av bussföretag som i stor utsträckning lever på turist- och beställningstrafik blir konsekvenserna omfattande, även på lång sikt. Det kommer inte att vara så att nya bussföretag plötsligt kommer att poppa upp och ta de utslagna företagens plats.
I praktiken kan Skåne åter bli danskt, drygt 360 år efter freden i Roskilde.
Kanske inte territoriellt, men samtidigt som skånska bussföretag slås ut får danska hjälp med att överleva. Matematiken är enkel: det blir danska, inte svenska, företag som kommer att möta utländska grupper på Kastrup, även om dessa ska in i Sverige. Och vilka turistbussar ska köra framtidens kryssningspassagerare i Stockholm? Och så vidare.
Några av följderna om regeringen inte agerar, och agerar snabbt:
Konkurrensen i skolskjutsupphandlingar landet runt blir sämre;
Kulturlivet drabbas hårt. Teatrar, konserter, idrottsevenemang, utställningar och mässor är i hög grad beroende av turistbussföretag för att få det publikunderlag som krävs;
Hotellnäringen drabbas hårt. Bussföretagen är viktiga och stora kunder för många hotell. Likaså för många restauranger.
Landsbygden utarmas. För många utflyktsmål, inte minst på landsbygden, har turistbussarna en avgörande betydelse;
Äldre isoleras. Resor med turistbuss, inom Sverige och utomlands, attraherar i stor utsträckning äldre personer – inte bara för själva resupplevelsen utan också för bussresans sociala betydelse. Många finner nya vänner för livet under resorna.
Idrottsrörelsen drabbas, inte minst ungdomsidrotten. Turistbussarna kör inte bara idrottslag utan också supportrar.
Trafiksäkerheten försämras – bussen är det säkraste transportmedlet på våra vägar. Många, inte minst inom idrotten, kommer att välja privatbil istället. Vi kommer att få se allt fler föräldrar som skjutsar sina ungdomar till matcher, cuper och träningar.
Miljöpåverkan ökar. Dagens turistbussar är utomordentligt skonsamma miljömässigt. Andra alternativ är miljömässigt sämre.
Fordonsindustrin drabbas hårt. Sverige har två ev Europas ledande tillverkare av turistbussar. Nu är orderingången i princip noll.
Bollen ligger hos regeringen. Annars kommer konkursvågen snart.
U.M.
Lämna ett svar