Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Plus i Skåne

Plusresorna kan bl a beställas via Skånetrafikens app. Foto: Skånetrafiken.

Skånetrafiken introducerar nu anropsstyrd trafik på landsbygden. Plusresa kallas konceptet som till en början ska drivas som ett pilotprojekt inom kommunerna Hässleholm och Osby. Starten sker i mars 2021 och därefter ska trafiken byggas ut stegvis fram till december nästa år.

Pilotprojektet kommer att pågå mellan 1 mars 2021 och december 2022. Analys och utvärdering av projektet sker löpande.

Syftet med Plusresa är att göra det lättare för de som bor på landsbygden att resa med kollektivtrafiken och att samtidigt få bästa möjliga nytta för pengarna. Utgångspunkten är att koppla ihop landsbygd med större trafikstråk och system med fokus på främst arbets- och studiependling samt fritidsresor för en fungerade vardag. Turerna kommer att vara tillgängliga morgon till kväll på vardagar och dagtid på helger.

För resenären ska Plusresa leda till bättre tillgänglighet i närområdet, minskat bilberoende, fler resmöjligheter och större turtäthet.

Konceptet fungerar så att resenären söker sin resa i Skånetrafikens app, hemsida eller ringer Skånetrafiken och köper en biljett. Innehavare av 30-dagarsbiljett behöver bara ringa och boka. Bokning ska ske minst två timmar innan resan. När det sedan är dags hämtas resenären av ett fordon som kör denne till en utvald hållplats varifrån kunden kan fortsätta sin resa med den linjebundna kollektivtrafiken.

– Genom bättre flexibilitet kommer resenärer på landsbygden kunna resa när de vill och behöver. Lösningen innebär att man smidigt kan resa från hemmet till en av kollektivtrafikens hållplatser eller tvärtom. Det här kan göra kollektivtrafiken till ett bra alternativ för ännu fler skåningar, säger Carina Zachau (M), ordförande i kollektivtrafiknämnden.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)