Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Digital Setraträff med Sverigepremiär

Pär Wik, EvoBus och Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag, diskuterade om bussbranschens situation under covid-19-pandemin.

En av de verkliga traditionerna i svensk bussbransch är Setraträffen hos EvoBus i Vetlanda som brukar samla åtskilliga tiotal bussföretag under två dagar. Covid-19-pandemin gjorde att årets upplaga, den 42:a i ordningen, inte kunde hållas som vanligt. Istället blev det på fredagen en direktsänd digital träff – ett tvåtimmarsprogram där många av Setraträffens normala inslag fanns med i komprimerad form. På träffen var det också Sverigepremiär för den helt nya generationen av Mercedes-Benz Intouro.

– På Sveriges Bussföretag förbereder vi nu en kampanj för beställningstrafiken som ska gå igång så snart det kommer ett klartecken till att vi kan börja resa igen, berättade Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag via länk från bostaden.

I teknikhörnan visade Andreas Petersson och Lovisa Nottemark filter som renar luften i bussen från virus.

– Trots att 2020 var ett väldigt tufft år för branschen och fortfarande är så kommer det ändå positiva signaler om att människor vill ut och resa igen. Man har börjat ringa till våra medlemmar om sommaren och hösten.

Ett av de fasta inslagen under Setraträffen är sedan start en teknikdiskussion där bussföretagen har en möjlighet att ventilera och få svar på tekniska frågor och problem, likaså få ny information.

På den digitala träffen fanns programpunkten med i form av en teknikhörna där Andreas Petersson från EvoBus tekniska support svarade på frågor. Han ägnade en hel del utrymme åt att presentera de antivirala filter som Daimler har tagit fram för att kraftigt minska risken för smittspridning via luften i bussen.

Fredrik Carlemar presenterade förarplatsen i nya Mercedes-Benz Intouro.

– Filtren passar i de normala filterhållarna, vilket gör dem enkla att använda. Dessutom finns nu en programvara som gör att luften i turistbussarna byts 33 procent snabbare än tidigare. Beroende på busstyp kan luften i bussen bytas upp till varannan minut, förklarade Andreas Petersson.

Daimler erbjuder också kontaktlösa dispensers för handsprit som kan monteras såväl på vägg som stolpe. Man har också tagit fram en särskilt dekal som ska visa resenärerna att den buss de reser med har den nya antivirusutrustningen.

Medarbetare från Daimler i Tyskland fanns också med för att rapportera om hur man ytterligare utvecklar skyddet mot smittspridning.

På träffen var det också svensk premiär för nya Mercedes-Benz Intouro som vi tidigare har presenterat i ett reportage (klicka här).

I mekanikerkampen tävlade tre av EvoBus´ bussmekaniker om att vara snabbast.

– Det här är en helt ny buss, utvecklad för skol- och linjetrafik och ingen ansiktslyftning. Daimler har tagit över det bästa från sina turistbussar till en linjebuss, inte minst när det gäller säkerhetsutrustningen, och samtidigt lyckats minska bränsleförbrukningen med tre procent. Vi tror mycket på den här bussen, förklarade EvoBus´ Pär Wik.

Social samvaro och underhållning är givna delar på Setraträffarna. Samvaron gick i år inte att genomföra, men underhållningen fanns kvar med musikgissningar och en (tror vi) mycket uppskattad mekanikerkamp. Tre av EvoBus egna bussmekaniker fick där tävla om att snabbast utföra flera servicemoment som renovering av oljeavskiljare och byte av bromsbelägg.

– Vad bra! Nu vet vi hur lång tid en serviceåtgärd ska ta när vi får fakturan, kommenterade en bussföretagare på direktsändningens chat…

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)