Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tio bussföretag i konkurs – inget besked om avställda turistbussar

Sveriges Bussföretags branschchef Anna Grönlund varnar för att många bussföretag får det mycket svårt att klara likviditeten under våren. Foto: Sveriges Bussföretag.

Preliminära siffror från Sveriges Bussföretag visar att tio bussföretag gick i konkurs under coronaåret 2020. Våren blir tuff och många företag kommer att få det oerhört svårt att klara likviditeten, varnar bussföretagens branschchef Anna Grönlund. Hon har flera gånger kring jul- och nyårshelgerna tagit upp frågan om stöd för avställda turistbussar i samtal med regeringskansliet, dock utan att få något besked.

– Precis vid jul pratade jag bland annat med statssekreterare Emil Högberg som vill hålla dialogen med oss öppen. Som jag uppfattade samtalet är regeringens linje fortsatt att man i första hand riktar in sig på breda, generella stöd men att riktade stöd till särskilt utsatta näringar såsom turistbussnäringen kan komma att bli aktuellt längre fram beroende på hur krisen fortlöper. Just nu är min bedömning att vi behöver avvakta vaccineringen och våren innan vi kan se framför oss ett mer ökat resande, säger Anna Grönlund.

Preliminära siffror visar att tio bussföretag gått i konkurs under 2020.

– Det är ändå förvånansvärt få med tanke på den oerhört tuffa tid bussföretagen gick igenom i fjol. Utan regeringens olika stödåtgärder, där vi tillsammans med Transportföretagen, Svenskt Näringsliv, SRF och många andra varit pådrivande och med fakta och vittnesmål från medlemsföretag kunnat visa på det förtvivlade läget i branschen, hade konkurserna sannolikt varit fler.

– Nu kämpar många företag för att överleva våren. Att utbetalningarna för omställningsstöd under månaderna hösten 2020 kan sökas först i februari i år enligt regeringens besked gör att vi ser att många kommer få oerhört svårt att klara likviditeten. I Norge och Danmark till exempel utbetalas motsvarande stöd snabbare. På sikt kan det leda till att svenska bussföretag får en sämre konkurrenssituation gentemot kollegor i våra nordiska länder, kommenterar Anna Grönlund.

Vid den nyligen genomförda nationella konferensen TransportForum svarade också infrastrukturminister Tomas Eneroth på en direkt fråga om stöd för avställda turistbussar. Inte heller han uteslöt detta för framtiden, men lovade heller inget.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)