Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Längre med längre elbuss och ny Intouro från Mercedes-Benz

Mercedes-Benz har nu premiärvisat elbussen eCitaro G med en räckvidd på upp till 220 kilometer och batterier som garanteras hålla i tio år. Foto: Ulo Maasing.

Mercedes-Benz lanserar nu ledbussversionen av sin batteridrivna stadsbuss eCitaro. Det är inte bara en längre buss än den befintliga tolvmetersversionen. Ny batteriteknik ger också bussen en längre räckvidd, samtidigt som batteriernas livslängd ökar avsevärt. Det sker genom att nya eCitaro G först lanseras med energitäta solid state-batterier. Nästa år kommer bussen också som alternativ med NMC-batterier och sedan följer en version med bränslecellsdriven räckviddsförlängare. Mercedes-Benz presenterar nu också nya Intouro, en normalgolvsbuss för skol- och regiontrafik som ska kunna användas även för enklare beställningstrafik.

Två år efter lanseringen av sin batteridrivna stadsbuss eCitaro premiärvisade Mercedes-Benz på onsdagen ledbussversionen av eCitaro som har fått ett G efter modellbeteckningen. Bokstaven står för Gelenkbus, det vill säga ledbuss på tyska. Bussen bygger på en kombination av erfarenheterna från den “vanliga” Citaro ledbuss och eCitaro. Den är 18,13 meter lång, kan fås med tre eller fyra dörrar och en rad alternativ när det gäller inredning och utrustning.

Förarplatsen på eCitaro G skiljer sig föga från tolvmetersversionen. Foto: Ulo Maasing.

I likhet med tolvmetersbussen har ledbussen ZF:s beprövade elektriska drivaxel ZF AVE 130. I grundutförande är den bakersta, tredje axeln drivaxel men bussen kan även fås med två drivaxlar så att även den andra hjulaxeln är drivande.

Det ökar bussens drivkraft, inte minst i krävande topografi med branta backar.

Interiören på eCitaro G. Foto: Ulo Maasing.

Effekten är 2 x 125 kW per drivaxel och motorerna är placerade nära hjulnaven. Vridmomentet är 2 x 485 Nm.

Även om mycket är sig likt från tolvmetersverionen eCitaro har Citaro G tagit ett tekniskt kliv framåt. Den största nyheten gäller batterierna. eCitaro G är som första buss i klassen i världen försedd med solid state-batterier som karakteriseras av mycket hög energitäthet.

Flertalet batterier är placerade på bussens tak. Bild: Daimler Buses.

Enligt Daimler Buses är energitätheten cirka 25 procent större än i den nya generation litiumjonbatterier som eCitaro G kommer att erbjudas med som alternativ nästa år.

Strängt taget är båda batterityperna litiumjonbatterier. Men solid state-batterierna har elektrolyt i fast form, medan andra litiumjonbatterier har flytande elektrolyt.

Fronten är identisk med tolvmetersversionen av eCitaro. Foto: Ulo Maasing.

Solid statebatterierna har en arbetstemperatur på omkring 80 grader, vilket gör att de inte behöver ett särskilt, komplicerat kylsystem som de NMC-batterier (litium-nickel-mangan-koboltoxid-batterier) som eCitaro G också kommer att erbjudas med nästa år.

Redan nu kommer Mercedes dessutom att erbjuda solid state-batterier i tolvmetersversionen av eCitaro.

Batterierna levereras av franska Bolloré och har en praktisk livslängd på upp till tio år.

Räckvidd
Energitätheten betyder mycket för bussens räckvidd. Varje batteripaket i såväl tolv- som 18-metersversionen av eCitaro har en kapacitet på 63 kWh. Ledbussen har totalt sju paket, vilket ger en sammanlagd kapacitet på hela 441 kWh. Det ger bussen en räckvidd på 220 kilometer under gynnsamma förhållanden med normal hastighet, topografi och antal passagerare. Vintertid, med värmen påslagen, är räckvidden kring 170 kilometer.

Tolvmetersversionen av eCitaro får med solid state-batterier en räckvidd på 320 kilometer under gynnsamma förhållanden.

Batteritekniken kräver inte heller kobolt eller nickel för tillverkningen, vilket Till Oberwörder, chef för Daimler Buses, betonade här han på onsdagen presenterade eCitaro G i Mercedes anläggning i den tyska staden Wörth am Rhein.

– Solid state-batterierna är idag utvecklade för att klara de körsträckor som gäller för flertalet bussar i stadstrafik. Däremot är de inte avsedda för långväga trafik, framhöll Till Oberwörder.

Däremot är solid state-batterierna inte särskilt lämpade för snabbladdning, exempelvis vid laddstationer längs busslinjen. Därför har Mercedes-Benz valt att endast erbjuda plug-in-laddning i depå för bussar med dessa batterier. För eCitaro med NMC-batterier erbjuder man dessutom möjlighet till laddning via såväl pantograf som laddskena, trots att företaget vid lanseringen av tolvmetersversionen av eCitaro deklarerade att bussen endast skulle fås för depåladdning.

NMC-batterier
Ända sedan eCitaro lanserades 2018 har bussen haft NMC-batterier. I början av nästa år kommer den nuvarande generationen NMC-batterier att ersättas med en ny med större kapacitet och därmed också en avsevärt ökad räckvidd för bussen.

Den nya batterigenerationen får en kapacitet på 33 kWh istället för 24 kWh per batteri. Totalt kan tolvmetersbussen därmed få en kapacitet på 396 kWh och en räckvidd på 200 kilometer under vinterförhållanden och 270 kilometer under gynnsamma förhållanden. Nästa år kan även ledbussversionen fås med NMC-batterier.

Batteriernas placering är viktig för viktfördelningen i bussen, bland annat för att nå maximal passagerarkapacitet. Med sju solid state-batterier i eCitaro G är fyra placerade på taket över den andra axeln, en på främre delen av taket i bussens bakre sektion och fyra på vänster sida längst bak där förbränningsmotor och växellåda finns på konventionella Citaro ledbuss.

Om bussen utrustas med maximalt antal NMC-batterier är åtta takplacerade över den andra axeln, två på taket i den främre delen av bussens bakre sektion och ytterligare två på vänster sida i aktern.

Mercedes-Benz har också haft premiär på den nya generationen av normalgolvsbussen Intouro. Foto: Ulo Maasing.

Bränsleceller
De första eCitaro G med antingen solid state-batterier eller NMC-batterier levereras till kunder i år.

I början av nästa år kommer så den nya generationen NMC-batterier och 2022 en bränslecellsdriven räckviddsförlängare.

Enligt Daimler kommer bussen då att på en laddning klara nästan 100 procent av alla stadsbusslinjer under en trafikdag. Laddning under dagen och investeringar i komplex infrastruktur blir då onödiga.

Nya Intouro kommer i fyra längder. Samtidigt minskar Daimler Buses antalet modeller med normalgolvsbussar för linjetrafik från fjorton till fyra. Lågentrébussarna får Setra ta hand om, medan Mercedes står för normalgolvsbussarna. Foto: Ulo Maasing.

Skol-, region- och beställningstrafik
På onsdagen premiärvisade Mercedes-Benz även den nya Intouro, en normalgolvsbuss avsedd i första hand för skoltrafik, landsbygdstrafik och enklare beställningstrafik.

– Det här är en arbetshäst. För bussföretaget ska bussen vara i trafik varje dag, kommenterade Ulrich Bastert, marknads- och försäljningschef för Daimler bussar.

Han avslöjade samtidigt att Daimler rensar ordentligt i sitt modellprogram när det gäller linjevagnar med normalgolv. Fjorton modeller blir endast fyra – samtliga från Mercedes-Benz. Den som vill ha en lågentrébuss hänvisas att köpa Setra.

Hittills har både Setra och Mercedes-Benz haft ett i stort sett parallellt modellprogram när det gäller linjevagnar med normalgolv: Setra UL och Mercedes-Benz Intouro. Men nästa år försvinner Setra UL och Business och ersätts av Intouro.

– Marknaden för den här typen av bussar växer stadigt. Vi ser en årlig volymtillväxt på fem procent i det här segmentet. Men samtidigt ökar sakta efterfrågan på lågentrébussar även på den marknad som Intouro är avsedd för, framhöll Ulrich Bastert.

Interiören på nya Intouro. Beroende på längd kan bussen fås med 12, 15, 17F respektive 19 stolsrader. Foto: Ulo Maasing.

Och för en liten skara internmationella fackpressjournalister visades alltså nya Intouro upp på onsdagen. Bussen kan fås i fyra längder: 10,8, 12,2 och 13,1 meter med två axlar samt 14,9 meter i treaxlig version. De olika versionerna har 12, 15, 17 respektive 19 stolsrader.

Ut på marknaden kommer nya Intouro i mars nästa år. Först ut blir 12,2- och 13,1-metersversionerna.

Förarplatsen på nya Intouro. Foto: Ulo Maasing.

Ökad säkerhet
Designen är ny, med en ny front och helt släta sidor. Det har gjort att nya Intouro är 300 – 500 kilo lättare än föregångaren. Aerodynamiskt är också nya Intouro bättre än den tidigare versionen. Det slår igenom på bränsleförbrukningen som enligt Daimnler är tre procent lägre. 2022 kommer en lätthybridversion som ger en nioprocentig minskning av bränsleförbrukningen.

För första gången utrustar Mercedes på nya Intouro nödbromssystemet Active Break Assist 5 (ABA 5) på en buss för kollektivtrafik. Systemet är ett tillval och kombinerar kamera- och radarsystem och kan automatiskt nödbromsa bussen till stopp när det indikerar rörliga objekt som fotgängare som riskerar att bli påkörda.

Att ABA 5 använder sig av både kamera och radar beror på att kameran är mycket bättre på att identifiera personer än vad en radar är.

Naturligtvis reagerar systemet även på stationära hinder. Till säkerhetsutrustningen hör också ett varningssystem för hinder på bussens högra sida, inte minst i den för föraren döda vinkeln. Det är Daimlers sideguard assist som sedan tidigare finns på flera andra modeller från Setra och Mercedes-Benz.

Det är också värt att notera att Mercedes-Benz på sina bussar nu erbjuder plexiglasskydd för föraren så att framdörren kan användas.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2020 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)