Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tala om elbussatsning !

Indonesiens huvudstad Jakarta ska år 2030 ha 10 000 vita elbussar i trafik.

Samtidigt som elbussarna blir allt fler, både i Sverige och i övriga Europa, rusar utvecklingen fram på andra håll i världen. Transjakarta, kollektivtrafikbolaget i Indonesiens huvudstad Jakarta, Transjakarta, planerar att fram till år 2030 skaffa 10 000 nya elbussar, enligt den indonesiska tidningen Jakarta Post.

Målet är att hälften av stadens bussar ska vara eldrivna redan redan 2025. I år köper staden in sina första 100 elbussar.

När de 10 000 elbussarna är på plats 2030 kommer dock inte alla bussar i den indonesiska huvudstaden att vara eldrivna, enligt informationer från Transjakarta. Då kommer 83 procent av bussarna att vara elektriska. Övriga kommer att vara gasbussar som är lackade i blå färg och dieselbussar som är lackade i orange. Elbussarna är lackerade i vitt.

Enligt Transjakarta kommer man inte att köpa elbussarna utan att leasa dem och betala för körsträckan med varje buss.

Idag är Jakarta en av de städer i världen som har mest luftföroreningar. 32 procent av utsläppen av växthusgaser kommer från transportsektorn,

Share Dela

Taggat som: , ,

1 kommentar »

  1. Jakarta är riktigt intressant som transportsystem. Efter att ha varit där två gånger och kollat in både Scania, Volvo, Mercedes, Ankai, Hino och andra japanska bussar så återvänder man gärna igen.

    Elbuss-satsningen är riktigt omfattande. Dock ska sägas att Jakarta har MASSOR av små bussar, och största delen av denna elbuss-satsningen kan jag tänka mig kommer att utgöras av just dessa. Dock ställer man om allt mer till större och medelstora bussar istället för småbussar och något som fungerar mitt mellan taxi och minibuss…som behagar komma när de vill själva, och kör när de tycker de har tillräckligt med passagerare för att tjäna några pengar.

    Dessutom höjs säkerheten undan för undan i och med de större bussarna blir fler och fler, från att ha behövt deala om priset och utsättas för aggressiva tiggare som kan göra dig illa om du inte betalar dem något, till de nya busskorridorerna med färdiga betalsystem.

    Scania och Volvo för svensk del har ett stort antal bussar i trafik i staden, och har säkert stor chans att kamma hem en del av dessa bussar. Dock är “risken” överhängande att man beställer asiatiska bussar, då en Europeisk buss kostar betydligt mer (även om den ofta även håller en högre kvalité)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)