Region Västerbotten och Länstrafiken i Västerbotten har sedan årsskiftet etablerat en gemensam beställningscentral för serviceresor. Det gör att fler resor kan samordnas, vilket i sin tur bidrar till att hålla kostnaderna för serviceresorna nere. För resenärer som beställer serviceresor ska förändringen inte märkas.
Länstrafiken har tagit över uppdraget att boka sjukresor från regionens Reseservice och merparten av medarbetarna har valt att följa med över till Länstrafiken.
– När pandemin är över kommer vi att kunna samordna fler resor vilket är bättre både ur ett miljö- och ekonomiskt perspektiv. Vi bidrar mer till samhällsnyttan när vi samordnar våra funktioner, säger Ida C Lestander, verksamhetschef vid Servicecenter på Region Västerbotten.
– Det känns jättebra och är viktigt för att säkra kvalitén direkt efter årsskiftet. Länstrafiken hade tidigare personal på samtliga tre orter där vi tar över verksamheten, vilket innebär att vi kommer samordna medarbetarna för beställningscentralen så de sitter tillsammans med Länstrafikens personal, säger Elin Valfridsson, teamchef på Länstrafikens kundservice.
Lämna ett svar