Senast till sommaren kommer framdörrarna på stadsbussarna i Umeå att åter öppnas efter att ha varit stängda sedan slutet av mars förra året. På onsdagen beslutade Umeå kommun, Länstrafiken i Västerbotten och bussoperatören Transdev att planera för en öppning av framdörrarna. Men förarna protesterar.
– Vårt mål är att det ska ske under andra kvartalet i år. Transdev har nu uppdraget att se till att detta kan genomföras, säger Fredrik Forsell, kollektivtrafikchef i Umeå kommunföretag, UKF, till tidningen Kommunalarbetaren.
Han menar att det är angeläget att åter öppna framdörrarna.
– Dels av ekonomiska skäl. Vi förlorar intäkter på grund av stängda framdörrar. Men också för att bussförare är ett viktigt serviceyrke. De ska förutom att köra buss, sälja biljetter samt ge stöd till resenärer som har frågor eller behöver annan hjälp, säger Fredrik Forsell till tidningen.
Han får stöd av Harriet Söder, vd för Länstrafiken i Västerbotten, men från fackförbundet Kommunal är man mycket kritisk.
Bussföraren Anna-Karin Vänman tillbakavisar argumentet om service.
– Vi ger service också i dag. Det är fullt möjligt att gå fram till avspärrningskedjan bakom föraren för att ställa en fråga och få svar. Det måste handla om ekonomi, girighet, säger hon till Kommunalarbetaren.
Hon uppger också att sedan framdörrarna stängdes kan hon för första gången sedan hon började köra buss 1980 hålla tidtabellen.
I måndags skrev 159 bussförare i Umeå under ett upprop i Norra Västerbotten där de motsätter sig plexiglas vid förarplatsen i bussarna då de anser att det hotar trafiksäkerheten.
– I Umeå lokaltrafik finns det ingen som helst anledning att åsidosätta trafiksäkerheten för att kunna öppna framdörrarna. Vi har biljettläsare vid bakdörren, så det fungerar mycket bra att ha påstigning bak. Det mesta av det lilla fusk som finns, fanns även när vi hade framdörrarna öppna, skriver bussförarna bland annat.
Lämna ett svar