Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ekmans nya flaggskepp

Johan Ekman med sitt nya flaggskepp. Eller heter det flaggbuss? Foto: Hans Philip Ekman.

Den har fått sitt nummer efter Johan Ekmans favoritlinje i barndomen, EkmanBuss 44. Och den är EkmanBuss´nya flaggskepp, en Volvo med extra allt. När Johan Ekman köper nytt är det inga standardlösningar som gäller. Ombord ska exempelvis trerätters middagar med utvalda viner kunna serveras. Det är ju inte för inte som Johan Ekman på sitt visitkort också kan sätta titeln sommelier.

Limousinekänslan infinner sig redan när man ser bussen i mörkbrunt och guld. Och interiören lever upp till det första intrycket.

EkmanBuss 44 är skräddarsydd och tillverkad av Volvo efter Johan Ekmans önskemål, med en genomgående ergonomisk design som blandas med det senaste inom High Tech-lösningar.

Redo för trerätters middag ombord. Foto: Hans Philip Ekman.

Ett fullutrustat kök, komplett med vinkyl finns ombord där man kommer att kunna ha möjlighet att servera en trerätters middag med utvalda drycker för de gäster som önskar. Att låta Johan Ekman själv välja vinerna är ingen dum idé. Han är utbildad sommelier och kan mer än de flesta om viner.

Johan Ekman och Volvo Bussar träffades hösten 2019 på bussmässan Busworld i Bryssel, som är världens största mässa för turistbussar. Efter stor kreativitet från Volvo började Johans kravlista att bockas av, och en helt unik version av Volvos prestigebuss 9900 började växa fram.

En pandemi kom emellan, vilket ledde till en viss försening men nu är EkmanBuss 44 här.

– Trots att det fortsatt är dystra tider för bussbranschen i pandemins spår ser vi ändå ljust på framtiden. Vi har valt att investera i en ny familjemedlem där vi rustar upp oss inför ett förhoppningsvis fullbokat 2021 med många härliga och spännande resmål både nära och lite längre bort, säger Johan Ekman, VD och Grundare av EkmanBuss Flexibussitet och EkmanResor 1st Bussness Class.

Och så var det det här med nummer 44.

Förklaringen är att Johan Ekman redan som barn älskade bussar i allmänhet och SL:s linje 44 i synnerhet. Som femåring stod han på balkongen och blickade ut över Karlaplan i Stockholm och bussarna som gick där, 44an & 54an.

Under åren 1973-1978 rådde stor förarbrist, vilket gjorde att SL hyrde in turistbussar från hela landet på just linje 44. Då väcktes Johans intresse intresset inte bara för bussar i linjetrafiken utan även för turistbussar och beställningstrafik. Ända sedan dess har Johan följt 44:an till dess att linjen lades ner häromåret och ersattes av linje 67 ut till Skansen. Därav namnet på EkmanBuss 44.

Nu har Johan Ekman flyttat och har SL:s linje 54 utanför fönstret – inte samma 54:a som han såg i barndomen, men ändå. Så numret på nästa flaggskepp för EkmanBuss lär bli 54.

Några data om EkmanBuss 44:

Längd: 13,99 meter
Bredd: 2,55 meter
Höjd: 3,85 meter
Motor: 469 Hk euro 6
Platser: 49+1

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)