Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Turistbuss i multijubileum

Setra bussar firar i år 70-årsjubileum. Den första modellen, S8 presenterades 1951. Foto: Daimler.

Det här året är ett verkligt jubileumsår för Daimler Trucks and Buses där Mercedes-Benz och Setra bussar ingår. Vad sägs om de här jubileerna: 125 år, 75 år, 70 år, 25 år och ytterligare 25 år? En av jubilarerna är Setra bussar som fyller 70 år i år. Men redan 1896, för 125 år sedan, presenterade Gottlieb Daimler sin allra första lastbil – en premiär som var föga efterlängtad i världen…

För 125 år sedan presenterade Gottlieb Daimler sin första lastbil – en föga efterlängtad produkt. Foto: Daimler.

Det var i praktiken en vagn som var tänkt att dras av hästar, med järnklädda trähjul och en tvåcylindrig motor på fyra hästkrafter.

Men Daimler lyckades inte hitta någon köpare till lastbilen hemma i Tyskland, så den såldes slutligen i England. Och den fick inte köras hur som helst. Framför fordonet gick en man med röd varningsflagga.

Daimler Buses servicekoncept OmniPlus 25-årsjubilerar i år. Foto: Daimler.

Inom Daimlers bussverksamhet firar i år Setra sitt 70-årsjubileum. Året var 1951 när Kässbohrer Fahrzeugwerke i staden Ulm i Tyskland presenterade sin S8 – och samtidigt fick bussmärket sitt namn, Setra.

Det var den första serietillverkade bussen med självbärande kaross, bakmotor och direktdriven bakaxel. Själva namnet Setra står just för ”självbärande”, på tyska selbsttragend.

Bussen premiärvisades på den stora fordonsmässan IAA i Frankfurt samma år. Det var innan IAA hade delats upp i två mässor, en för personbilar och en för nyttofordon. Den senare, IAA Nutzfahrzeuge, äger numera rum vartannat år i Hannover, även om mässan ställdes in i fjol på grund av covid-19-pandemin.

Sedan lanseringen har Setra lanserat sex modellserier. Idag är flaggskeppet S 531 DT, dubbeldäckaren i Setras TopClass 500-serie.

Men Daimlers bussverksamhet firar i år även ett 25-årsjubileum. 1996, ett år efter att Mercedes-Benz Bussar och Setra gick samman i EvoBus skapades Omniplus som är det servicekoncept som svarar för all eftermarknadsservice för de båda märkena. Idag omfattar Omniplus ett nätverk av mer än 650 verkstäder i 42 europeiska länder.

Daimler Trucks and Buses firar dessutom ytterligare två jubileer i år. 1946 lanserades prototypen till den första terränggående Unimog. I slutet av september 1996 presenterade Mercedes-Benz sin nya lastbilsgeneration Actros.

Taggat som: , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)