Sveriges Bussföretag vill nu sätta strålkastarljuset på den osunda konkurrens som svenska bussföretag upplever att de utsätts för av företag som kör cabotage i Sverige. Under två år ska bussföretagen dels bedriva påverkansarbete gentemot beslutsfattare och myndigheter för att främja sund konkurrens i såväl Sverige som EU, dels undersöka omfattningen av problemet genom att kartlägga utländska turistbussars rörelser i Sverige.
Initiativet kommer från Sveriges Bussföretags regionala avdelningar i Norrbotten och Stockholms län.
Omfattningen av cabotagekörningar med buss har aldrig kartlagts systematiskt i Sverige. Det är, menar bussföretagen, troligen en av flera förklaringar till att svenska myndigheter inte uppmärksammat problemet. Liknande kartläggningar har gjorts i Norge och Danmark de senaste åren och de underlag som tagits fram har varit tung argumentation gentemot beslutsfattare, vilket vi flera gånger rapporterat om här i bussmagasinet.se.
I Danmark bad bussbranschens organisation att danska bussförare under två somrar skulle dokumentera och fotografera utländska turistbussar som man misstänker kör cabotage i Danmark. 910 utländska bussar dokumenterades den andra sommaren, 2018, och enligt branschorganisationen körde nästan hälften av dem systematisk cabotage i Danmark (klicka här för att läsa mer).
Dansk PersonTransports aktiva kartläggning av omfattningen av otillåten cabotage och organisationens arbete bidrog i hög grad till att Danmark hösten 2019 ändrade sin tolkning av EU-reglerna om cabotagekörning med buss (klicka här för att läsa mer).
Den kartläggning som norska NHO Transport gjorde byggde på samma princip, men där använde man sig av en web-app för att registrera och rapportera de utländska bussarna i landet. I en rapport från kartläggningen (klicka här) konstaterade NHO Transport att de utländska turistbussarna var fler än de norska i Norge sommaren 2018. Rapporten visade också på förekomsten av en stor lönedumpning, bristande momsinbetalningar och minskat beställaransvar.
Sveriges Bussföretag planerar att arbeta på samma sätt med kartläggningen och att engagera sina medlemsföretag i denna.
Insamlingen av data bygger på att chaufförer som observerar utländska turistbussar ute i landet rapporterar in detta. Den tekniska lösning som valts är samma som använts i Norge och består av en web-app där observationerna registreras.
När systemet har använts en längre period kommer det gå att se hur många fordon som rört sig i Sverige, i vilka områden – men framförallt under vilka perioder och hur länge.
Projektet kommer att drivas av Sveriges Bussföretag tillsammans med de regionala avdelningarna i Norrbotten och Stockholms län och i ett första läge pågå under två år.
Parallellt med kartläggningen så kommer dialog att föras med berörda myndigheter för att adressera frågeställningarna, bland annat kring tillsyn av regelverken, men också för att berätta om att projektet genomförs.
Problematiken med otillåten cabotage har historiskt blivit mycket mer uppmärksammad på godstransportsidan men det betyder inte att det inte förekommer problem vad gäller persontransporter, anser Sveriges Bussföretag.
Lämna ett svar