Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Coronaras för VDL:s bussar

En VDL Citea elbuss. Bussar för kollektivtrafik höll VDL:s bussproduktion igång i fjol när efterfrågan på turistbussar stannade av helt. Till hösten lanserar VDL en helt nyutvecklad elbuss som dock får behålla namnet Citea. Foto: VDL.

Den holländska busstillverkaren VDL Bus & Coach, som haft en hel del framgångar på den svenska marknaden, fick se sin omsättning halverad förra året till följd av covid-19-pandemin. För turistbussarna stannade verksamheten av helt, medan bussar för kollektivtrafik klarade sig bättre.

För hela VDL-koncernen, VDL Groep, uppgick omsättningen till 4,7 miljarder euro (cirka 48 miljarder SEK), en minskning med 23 procent jämfört med 2019. Nettovinsten minskade med 38 procent, från 156 miljoner euro (cirka 1,6 miljarder SEK) år 2019 till 97 miljoner euro (cirka 990 miljoner SEK) i fjol.

VDL är inte börsnoterat och särredovisar inte lönsamheten för bussdivisionen, men konstaterar att bussverksamheten går med förlust. Omsättningen för bussarna minskade i fjol med 49 procent jämfört med året innan, från 658 till 339 miljoner euro, det vill säga från cirka 6,7 miljarder SEK till cirka 3,5 miljarder SEK.

Företaget konstaterar att de reserestriktioner som har gällt sedan mer än ett år har gjort att resebranschen i det närmaste har stannat av och att efterfrågan på turistbussar därför är obefintlig.

Läget är ljusare när det gäller bussar för kollektivtrafik och VDL konstaterar att efterfrågan på utsläppsfria bussar fortsätter trots att resandet i kollektivtrafiken har gått ner. Företaget slår fast att man kommer att fortsätta att satsa på elbussar, där VDL är ett av de ledande europeiska företagen. En av fem elbussar i Europa kommer från VDL. Totalt rullar idag närmare 800 elbussar från VDL i tio länder i Europa.

Företaget uppger att orderboken för bussdivisionen ser starkare ut än vid den här tiden i fjol. Vecka 10 förra året uppgick den till 429 miljoner euro, samma vecka i år var den på 512 miljoner euro, dvs cirka 4,4 respektive 5,2 miljarder SEK.

I höst lanserar VDL en helt ny generation av sin elbuss Citea. Bussen kommer enligt VDL att få en räckvidd på upp till 600 kilometer på en laddning.

Batteripaketen är integrerade i bussgolvet och stjäl inget utrymme från passagerarna, vilket innebär att bussen i 13,5-metersversion kan ta upp till 110 passagerare. Placeringen av batterierna gör också att bussens tyngdpunkt är låg. Nya Citea kommer att finnas i fyra längder: 12,2, 13,5, 14,9 och 18,1 meter. 13,5-metersversionen är tvåaxlig. De första bussarna i den nya modellserien ska gå till Lahti i Finland som är årets europeiska miljöhuvudstad.

Sidoväggarna är byggda i komposit och i ett stycke vilket ska minska bullernivå och vibrationer.

Share Dela

Taggat som: , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)