Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Daimler Buses: 40 procent ner under 2020

Även 2021 blir ett tufft år, spår Daimler Buses. Bild: Daimler Buses.

Daimler Buses, där Setra och Mercedes-Benz bussar ingår, redovisar en nästan 40-procentig minskning av sålda bussar och busschassier under 2020. Daimler Buses räknar med att marknaden kommer att vara pressad även 2021. Hårdast drabbad är marknaden för turistbussar. Totalt sålde Daimler 20 200 bussar och busschassier i fjol.

– Covid-19-pandemin har haft en betydande inverkan på hela bussnäringen under det gångna året och den globala situationen kommer också 2021 att vara pressad. Men när pandemin är över kommer människor att vilja resa igen. Det kommer att normalisera vår verksamhet. Samtidigt fortsätter vi att investera i strategiska projekt som koldioxidfri mobilitet, säger Till Oberwörder, chef för Daimler Buses.

Daimler bedömer att den globala bussmarknaden krympte med nästan 40 procent i fjol på grund av covid-19-pandemin. På Daimler Buses´ kärnmarknad i Europa, Brasilien och Mexiko var nergången cirka 45 procent.

Hårdast slog pandemin mot marknaden för turistbussar. I EU30, det vill säga EU-länderna samt Norge och Schweiz, minskade den med nästan 60 procent, men även stads- och regionbussmarknaderna backade. På sin tyska hemmamarknad sålde Daimler Buses drygt 3 000 bussar, vilket är i nivå med siffrorna för 2019. Daimler förklarar detta med en mycket stark marknad för stadsbussar i Tyskland.

Daimler Buses uppger också att man kommer att fortsätta sina satsningar på elbussar. Daimlers första elbuss, Mercedes-Benz eCitaro, lanserades 2018, vilket dock var senare än många konkurrenter. I fjol kom eCitaro som ledbusss som också kan fås med solid-statebatterier med längre livslängd och räckvidd än vanliga litiumjonbatterier. Snart kommer eCitaro med bränslecellsdriven räckviddsförlängare.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)