Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Hälften el, hälften gas i Jönköpings nya bussdepå

Jönköpings nya bussdepå står snart klar. Foto: JLT.

Snart får Jönköpings stadsbussar ett nytt hem. Från den 14 juni, när Vy Buss tar över stadstrafiken, ska all stadstrafik i Jönköping utgå från nya Ljungarums bussdepå istället för dagens depå Rosenlund. Närmare 230 miljoner kronor har den nya depån kostat att bygga. Depån ägs av Jönköpings Länstrafik, JLT, och har plats för 150 bussar.

Till en början kommer cirka 100 bussar att vara stationerade där. Hälften av dessa är elbussar, de övriga biogasbussar. I samband med operatörsskiftet i stadstrafiken i juni görs nämligen en storsatsning på elbussar i Jönköping med 49 nya, batteridrivna ledbussar från Volvo för trafiken på stomlinjerna.

Bussarna laddas eller tankas, dels i depån, dels också via pantograf vid ändhållplatserna.

Depån har byggts av miljövänliga material med synliga balkar i trä. På taket finns solceller som ska försörja depån med el. Returvärme från fjärrvärme används till markvärme vid utfarten från tvätthall där bussarna tvättas med regnvatten. Cirka 50 procent av bussarna kommer att värmas med fjärrvärme när de står i depån.

Placeringen av den nya depån är strategisk och kommer att minska tomkörningarna mellan depå och linje.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)