Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Busstorget: ”Företagen i bussresebranschen måste hjälpas åt”

Helen Bergh, MK Bussresor i Skara, berättade om sitt företags erfarenheter och upplevelser under covid-19-pandemin.

För MK Bussresor började 2020 som det bästa året någonsin. På det digitala Busstorget under torsdagen berättade delägaren och vice vd Helen Bergh om hur sedan allting vände och året slutade som det värsta i företaget historia. Det här är vår andra artikel från Busstorget 2021.

Text: Paula Isaksson

– 2020 började väldigt bra för många i vår bransch, vi märkte att pratet om flygskam gynnade branschen, man ville hellre resa med buss. Men i vecka sju avstannade bokningarna helt och i mitten av mars blev det bom stopp för alla resor.

Helen Bergh sitter med i Sveriges Bussföretags styrelse och i förbundets arbetsgrupp för turist och beställningstrafik. Flera gånger under pandemiåret har hon företrätt branschen och haft en dialog med regionala och lokala politiker. Under torsdagens framförande betonade hon också vikten av att företagen i branschen tar hjälp av varandra.

– För mig själv har det varit väldigt viktigt att kunna bolla problemen med kollegorna. Vi måste hjälpas åt och fundera på vad vi kan göra tillsammans, alla har vi ungefär samma problem och kan dra nytta av varandra. Det är väldigt viktigt att tänka på inför framtiden, för ingenting kommer se likadant ut som det gjorde innan pandemin.
Mycket av oron har förstås handlat om de statliga stödåtgärderna, om de skulle komma och i så fall när. Först i slutet av februari blev det möjligt att söka omställningsstöd för hösten, vilket gjorde det problematiskt för många företag.

– Det dröjde alldeles för länge men när vi väl kunde söka gick det gått relativt fort. Men nu finns det en oro vad det finns för möjligheter framåt. Pandemin är ju inte över, och när den väl är det kommer vi att få en tuff uppförsbacke.
Som i många andra företag i branschen är hela familjen involverad i MK Bussresor.

– Det har varit många sömnlösa nätter, hela familjen står och faller med hur företaget klarar sig. Om vi hade vetat för ett år sedan att vi skulle sitta i den här situationen idag vet jag inte om vi hade orkat. Men vi upplever att vi har kommit varandra närmare, både inom familjen och med våra medarbetare. Vi har också lärt oss att ställa om snabbt, sa Helen Bergh.

Share Dela

Taggat som: , , ,

Categorised in: Nyheter, Turism

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)