Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Effektivare kontroller av yrkestrafiken

Utredaren Catarina Barketorp lämnade på onsdagen utredningen om effektivare kontroller av yrkestrfike till infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Resurserna för kontroll av yrkestrafiken på väg behöver utökas med ett hundratal tjänster inom polisen och cirka 35 tjänster inom Transportstyrelsen. Polisen bör inrätta en samlad, nationell organisation inom yrkestrafikområdet. Det är några av förslagen i den utredning om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg som infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) på onsdagen tog emot från utredaren Catarina Barketorp. Klicka här för att ladda ner utredningen.

När hon lämnade över utredningen konstaterade Catarina Barketorp att en tanke i 2015 års polisreform var att varje region skulle ha en trafikpolisenhet, men att två regioner fortfarande saknar det.

– Det finns brister i styrning, samordning och uppföljning av trafikpolisverksamheten, likaså när det gäller samordningen med andra myndigheter. Dessutom är trafikövervakningen inte enbart en uppgift för trafikpolisen, sa Catarina Barketorp.

Någon ny myndighet föreslår inte utredningen eftersom det bedöms som både resurs- och tidskrävande att inrätta en sådan. Istället föreslås en samlad nationell organisation för verksamheten inom yrkestrafikområdet. Organisationen ska omfatta ledning, samordning och operativ verk- samhet samt uppföljning och utveckling av verksamheten.

– Men om man bestämmer sig för en ny myndighet bör där ingå polis, bilinspektörer och personal från Transportstyrelsen.

– Vi behöver verkligen mer kontroller på väg, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth.

– Vi ska ha ordning och reda på våra vägar där schysta villkor ska gälla för våra yrkesförare samtidigt som transporterna ska vara säkra och miljövänliga. Regeringen har infört skärpta regler för yrkestrafiken under ett flertal år och vill nu se ökade kontroller. Därför tillsattes också utredningen om effektivare kontroller av yrkestrafik på väg som nu har lämnat sitt förslag.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)