Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Elbussar håller spårvagnar rullande

Batterier från Mercedes-Benz elbussar ska bidra till att hålla spårvägstrafiken i Hannover igång. Foto: Daimler Buses.

Elbussbatterier som har tappat en del av sin ork kan hjälpa spårvagnar att fungera. Det är busstillverkaren Mercedes-Benz inom Daimler Buses som ska ge batterierna från sin eldrivna stadsbuss eCitaro ett långt andra liv. Satsningen sker i samarbete med lokaltrafiken i Hannover (Üstra) som ska använda pensionerade elbussbatterier som energilager för spårvägstrafiken.

Batterierna kommer då att fungera som en buffert där man kan lagra energi som återvunnits i spårvagnstrafiken, exempelvis vid inbromsningar. Den lagrade energin kan användas användas för att kapa toppar i efterfrågan på energi, likaså för att hålla trafiken igång vid strömavbrott. En ergin kan också användas för att leverera el till de offentliga laddstationerna för andra elfordon.

Bakgrunden är att återkommande laddning och urladdning av batterier gör att deras kapacitet sjunker märkbart. Det gäller både mobiltelefoner och batteribussar.

Efter fem – sex års drift har batteriernas kapacitet i de NMC-batterier (Litium-nickel-mangan-koboltoxid) som används i Mercedes-Benz eCitaro sjunkit till cirka 80 procent, vilket gör att räckvidden för bussarna inte längre kan garanteras.

Men även om batterierna då är för trötta för att driva bussarna är de mycket väl användbara för andra uppgifter. De kan fortfarande användas för stationära uppgifter under många år och det är alltså det som Mercedes-Benz och lokaltrafiken i Hannover ska göra.

Olika busstillverkare har de senaste åren gjort liknande satsningar på att ge elbussbatterier ett nytt, andra liv. Redan 2018 började Volvo Bussar i samarbete med Riksbyggens bostadsrättsförening Viva i Göteborg använda batterier från elbusslinje 55 som energilager för solenergi (klicka här). I fjol inledde Volvo Bussar ett samarbete med Stena Recycling om att ge elbussbatterier ett andra liv (klicka här).

Busstillverkaren Solaris, som i fjol var största elbusslevferantör i Europa, är engagerat i att ge batterierna från sina bussar ett andra liv som energilager (klicka här), medan spansk Irizar återanvänder uttjänta batterier från elbussar som energilager för att tanka elbilar längs de spanska vägarna (klicka här).

Share Dela

Taggat som: , , , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)