Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

EU vill stjärnmärka bussförare

EU-kommissionens högkvarter i Bryssel. Foto: Ulo Maasing.

EU förbereder införandet av ett helt nytt regelverk för bussförare. Enligt de nya regler som förbereds i EU-högkvarteret i Bryssel kommer bussföraryrket att delas upp i tre kategorier: förare som har rätt att köra lokaltrafik, förare som har rätt att köra regional linjetrafik samt förare som har rätt att köra långväga linjetrafik samt turist- och beställningstrafik, Busskaptener. Samtidigt införs vid sidan av det vanliga körkortet även ett digitalt förar-ID med QR-kod som bussförare alltid ska ha med sig i sin smarta telefon.

Enligt EU:s biträdande transportkommissionär Jean-Christophe Hotaire finns det flera syften med det nya regelverket som väntas införas tidigast 2024.

– Vi vill dels höja statusen på bussföraryrket genom att göra det möjligt att avancera från en- till trestjärnig förare, dels göra det svårare med otillåten cabotage och samtidigt öka trafiksäkerheten ytterligare. Idag är bussförare en djupt underskattad yrkesgrupp, säger Hotaire till bussmagasinet.

”Stjärnmärkningen” följer i princip klassindelningen av bussar i klass I, klass II och klass III. Bussföraren kommer att vara skyldig att på sin uniform tydligt visa om vederbörande är en-, två- eller trestjärnig – exempelvis genom axelklaffar på skjorta/blus/jacka där gradbeteckningen framgår tydligt.

Alla detaljer i de nya reglerna är inte klara ännu, men enligt planerna ska en enstjärnig förare endast få köra klass I-bussar och på linjer som inte är längre än 20 kilometer. Körkortsåldern för enstjärniga förare är lägst 18 år. Tvåstjärniga förare får köra även klass II-bussar och linjer som är upp till 150 kilometer långa, vilket dock utesluter de längsta regionala linjerna i Norrland. Minimiålder är 21 år och minst 18 månaders tjänstgöring som enstjärnig förare krävs.

I Indien har begreppet busskapten funnits i närmare 20 år. Här är en busskapten i mångmiljonstaden Bangalore. Foto: Ulo Maasing.

Tresjärniga förare får titeln Busskapten och får köra även långlinjer och turist- och beställningstrafik med klass III-bussar. För att bli Busskapten krävs att man är minst 26 år och har minst 18 månaders erfarenhet som tvåstjärnig förare. För att bli Busskapten krävs det också att man genomgår en årlig tvådagars serviceutbildning och ett särskilt test.

– Begreppet Busskapten har vi hämtat från Indien där endast de mest erfarna och kompetenta förarna får köra långväga trafik. Det kommer att höja hela branschens status, se bara på flygkaptener.

– Vi förutsätter att det nya systemet också kommer att slå igenom i lönesättningen så att de mest kvalificerade förarna, Busskaptenerna, får en rejält högre lön än idag. Men det måste arbetsmarknadens parter avgöra på den nationella nivån, säger den tyske EU-parlamentarikern Heinrich Heine som på EU-kommissionens uppdrag har utrett de nya förarkraven.

Enligt bedömare i EU-högkvarteret har Heine kommissionsordföranden Ursula von der Leyens öra. Heine uppger dock att han är beredd att få kritik för nyordningen, men att han tar den med jämnmod.

– Naturligtvis kommer Gud att förlåta mig. Det är hans yrke, säger Heine poetiskt.

Samtidigt införs också ett digitalt europeiskt bussförar-ID, baserat på QR-kod och som bussförare alltid ska medföra i sin smarta telefon förutom körkortet.

I det digitala bussförar-ID:t lagras en mängd uppgifter om föraren. Förutom själva ”stjärnmärkningen” registreras data om förarens alla utbildningar, arbetsgivare, ev trafikförseelser eller särskilda utmärkelser under tio år o s v. Den digitala ID-handlingen kommer också att trådlöst och automatiskt kommunicera med bussens färdskrivare. Syftet är att förhindra fusk med färdskrivarkort, men samtidigt blir det en trygghet för föraren att alltid kunna visa exakt hur han/hon har kört, vilka uppehåll som har gjorts med mera.

– Den digitala ID-handlingen kommer att bli till stor hjälp när man exempelvis vill förhindra otillåten cabotage, men systemet kan också kompletteras med en modul som visar löneutbetalningar och annat om förarens bankkonton. Det gör det möjligt för myndigheter att enkelt kontrollera utbetalningar till förarens bankkonton från arbetsgivaren vilket förhindrar både lönedumpning och skattefusk, förklarar Heinrich Heine.

– Vi är övertygade om att den nya ”stjärnmäkningen” i kombination med ID-handlingen kommer att lyfta bussföraryrkets status radikalt, säger Jean-Christophe Hotaire.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)