Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Leder svensk storsatsning på elfordon

Henrik Svenningstorp har utsetts till vd för Sveriges testbädd för elfordon. Foto: RISE.

Den storsatsning på en testbädd för forskning och utveckling inom elektromobilitet som drivs av Chalmers och RISE, SEEL (Swedish Electric Transport Laboratory) har utsett Henrik Svenningstorp till vd. Han har tidigare arbetat med bland annat hybridbussar och helelektriska fordon på AB Volvo. SEEL kommer att ha tre anläggningar, Göteborg, Nykvarn och Borås. I Säve, Göteborg, kommer man att arbeta med utveckling av bland annat bussar, flyg, fartyg, lastbilar och anläggningsmaskiner.

Henrik Svenningstorp har varit projektledare för SEEL i fyra år och tillträdde som vd den första april.

SEEL kommer spela en viktig roll i att stötta och accelerera omställningen till elektrifierade transporter och kommer stärka svensk fordonsindustri och europeiskt samarbete, säger, han.

Henrik Svenningstorp har 20 års erfarenhet från fordonsindustrin varav tolv år från dedikerat arbete med elektrifierade fordon. Han har bland annat arbetat på AB Volvo med hybridfordon, hybridbussar, helelektriska fordon och elektriska vägar. Han har också varit programchef för den tidiga utvecklingen inom Elektromobilitet och alternativa bränslen på AB Volvo Powertrain och arbetat med teknikutveckling och elektrifierade produkter på Cevt.

SEEL ägs av RISE och Chalmers och etablerar nu tre anläggningar i Göteborg, Nykvarn och Borås för provning av den teknik och säkerhet som elektrifierade transporter kräver. SEEL har också ett tätt samarbete med industriparterna Volvo Cars, Scania, Cevt och Volvokoncernen. Just nu pågår både tre mycket stora etableringsprojekt samt förberedelse för operationell verksamhet.

I testbäddens tre anläggningar kommer industri, institut och akademi att prova de flesta typer av teknik och säkerhetsaspekter som elektrifierade transporter kräver – även nya innovativa koncept i tidiga utvecklingsskeden.

Testobjekten utgörs av en mängd olika slags komponenter för elektriska drivlinor och energilagring avsedd för fordon, fartyg och andra farkoster, samt system för att hantera framdrivning och energistyrning. Fysiskt handlar det om exempelvis växellådor, axelsystem, nav, elmotorer, kraftelektronik, batterier och bränsleceller.

Den största av SEELs tre anläggningar byggs i Säve, Göteborg, med en planerad yta på 13 000 kvadratmeter. Anläggningen kommer att kunna möta behov hos utvecklare av tunga och lätta fordon, lastbilar och bussar, anläggningsmaskiner, flyg och fartyg. Man kommer att kunna utföra tester på alla typer av batterisystem, inklusive komponenter från underleverantörer. På Säve erbjuds ett brett utbud av testning inom elektromobilitet.

Säkerhetstester kommer vara i fokus vid anläggningen i Borås, bland annat kopplat till laddning, kortslutning, vibrationer, mekanisk chock, extrema temperaturer och brandrisker. I Nykvarn kommer arbetet att inriktas mot forskning och provning inom batteriteknik, och dynamisk provning av komponenter för tyngre fordon och farkoster.

Swedish Electric Transport Laboratory kommer att vara i drift andra kvartalet 2023.

Taggat som: , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)