Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tuff utmaning vinna tillbaka resenärer – nya prismodeller behövs

Pandemin har gjort att få stiger på bussen eller tåget. Nu krävs nya prismodeller för att möta den tuffa utmaningen att vinna tillbaka resenärerna, heter det i en ny forskningsrapport från VTI. Foto: Ulo Maasing.

Covid-19-pandemin har lett till att resandet med kollektivtrafiken har minskat kraftigt. Nu står branschen inför tuffa utmaningar och måste införa nya prismodeller för att vinna tillbaka resenärerna efter pandemin. Det visar en ny forskningsrapport från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Massmedialt har kollektivtrafiken utmålats som en högriskmiljö och tillsammans med rekommendationer om att arbeta hemifrån, avstå sociala aktiviteter och undvika kollektivtrafik har det bidragit till att resandet med kollektivtrafiken har minskat. Förtroendet för kollektivtrafiken har fått sig en törn och nu står regionala kollektivtrafikmyndigheter inför en tuff utmaning att vinna tillbaka både resenärer och deras förtroende, säger Jonas Ihlström, som forskar vid VTI.

I en ny forskningsrapport från VTI (klicka här för att ladda ner rapporten) beskrivs hur pandemin har inverkat på människors sätt att resa och hur det framtida resandet kan komma att påverkas.

– Digitaliseringstrenden har tagit extra stora kliv under pandemiåret och mycket av sådant som det tidigare krävdes ett resande för har i stället gjorts digitalt, som till exempel arbete, inköp och andra aktiviteter. Det är sannolikt att trenden kommer bestå i viss utsträckning även efter pandemin.

– Om vi gör mer och mer på distans, till exempel arbetar, minskar behovet av vardagligt resande och därmed incitamenten för människor att lösa exempelvis månadskort. För kollektivtrafikens del skulle det kunna innebära att man behöver se över sina prismodeller för att svara mot de nya behoven, säger Jonas Ihlström.

Bilåkandet har både ökat och minskat. För den grupp som inte har kunnat arbeta hemifrån har bilåkandet ökat, men för de som har kunnat arbeta från hemmet har bilåkandet däremot minskat. Forskarna kan dock inte se någon varaktig förändring i hur de intervjuade tänker om resandet i framtiden.

– I vår studie kan vi inte se att människor skulle ha börjat tänka annorlunda och fått andra värderingar vad gäller hållbart resande. Snarare är det så att bilen framhålls som det mest attraktiva färdmedlet till en rad aktiviteter även i framtiden, liksom flyg vid resor utomlands. Viljan att gå tillbaka till ungefär hur det var innan pandemin framstår som central. Ändå finns en potential i att det totala resandet minskar i framtiden, men inte på grund av andra värderingar, säger Jonas Ihlström.

Undersökningen visar också att ästan var femte person under pandemin var beroende av kollektivtrafik för att ta sig till och från arbete eller utbildning. En känsla som uppkom på grund av förändrade förutsättningar att transportera sig under pandemin var ensamhet. Det problemet upplevde låginkomsttagare i väsentligt högre grad än medel- och höginkomsttagare, visar undersökningen.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)