Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer pengar till elvägsföretag

På elvägen i Lund testas bland annat en stadsbuss från Solaris. Foto: Evolution Road.

Flera aktörer investerar nu tillsammans 22 miljoner kronor i Elonroad, ett företag som utvecklar elvägar där elfordon laddas under körning. I Lund driver man projektet Evolution Road som invigdes i juni 2020, först med laddning via en skena på körbanan och sedan i våras med laddskenor som är nersänkta i körbanan (klicka här). Ett av de elfordon som testas i Lund är en elbuss från Solaris.

De företag som nu investerar i Elonroad är Almi Invest Greentech som investerar åtta miljoner kronor. I emissionen på totalt cirka 22 miljoner kronor deltar även logistikföretaget Bring och EU:s riskkapitalfond EIT Urban Mobility. Pengarna ska användas till att certifiera tekniken och att göra bolaget redo för kommersiell utrullning efter pågående pilotprojekt. Målet är att 2025 kunna använda tekniken för alla typer av elektriska fordon.

Elonroad har utvecklat en teknik för elvägar, baserad på en unik laddskena, som laddar elfordon både under körning och parkering. Elonroad tillverkar, installerar, driftar och underhåller laddskenan, som bidrar till en hög säkerhetsnivå och möjliggör intelligenta vägsystem.

I och med denna riktade emission får Elonroad nu möjlighet att påbörja nästa fas i kommersialiseringen av elvägar och laddning via laddskenor på marken. Samtidigt påbörjas två nya pilotprojekt med Bring i både Sverige och Norge.

– Vår vision är att vara en möjliggörare för klimatpositiva transporter. Utsläppsminskningar i transportsektorn ger stora positiva effekter och vi välkomnar våra nytillkomna ägare med på den resan! I första hand får vi möjlighet att fortsätta rulla ut tekniken på nya orter i Sverige men målet är att kunna komma in på fler marknader efter hand, säger Karin Ebbinghaus, vd på Elonroad.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)