Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Mer elväg i Lund

Sedan i somras har en elbuss från Solaris trafikerat elvägen i Lund. Bussen har laddats under färd via en skena på körbanan. Foto: Evolution Road.

Projektet med elväg i Lund, Evolution Road, går nu vidare in i en ny fas. Det innebär att man ska testa en variant av elväg som är nedsänkt i vägbanan. Erfarenheterna från den första fasen, som invigdes i juni förra året, är goda. Där har en elbuss från Solaris testats på en väg med laddskenor som är monterade på själva vägbanan (klicka här). Den nya fasen av projektet syftar till att utveckla en elväg som är lämplig för motorvägar och större riksvägar.

– Efter att ha uppnått goda resultat med den första varianten av elväg, som var upphöjd och fungerar bäst i stadsmiljö, ser vi nu fram emot tester med en nedsänkt variant med samma konduktiva teknik. Den nya varianten kommer att ligga i nivå med asfalten och ge en helt platt vägbana, vilket gör den lämplig som laddinfrastruktur för större vägar och för fordon som kör i högre hastigheter, säger Per Löfberg, projektledare på Innovation Skåne.

På demonstrationsplatsen för elväg i Lund testas sedan förra året en elväg med laddskenor som är monterade ovanpå vägbanan. Under vintern har testerna visat goda resultat vad gäller både stationär laddning, när fordonet är stillastående, och dynamisk laddning under färd.

Vid testerna har upp till 160 kW överförts till en elektrisk 13-tons buss under färd – en effekt som med god marginal räcker för att köra en långtradare på landsväg eller en stadsbuss. Effekten kommer gradvis att öka i fortsatta tester för att nå det uppsatta målet 300 kW.

När nu monteringen påbörjas av den nedsänkta elvägen handlar det om en 600 meter lång sträcka, också den på Getingevägen i Lund fast i motsatt färdriktning. Den nedsänkta varianten fräses ned fem centimeter i asfalten och resultatet blir en laddskena som ligger i nivå med asfalten och ger en helt platt vägbana.

Den elväg som testas i projektet Evolution Road är en konduktiv markbunden lösning. Fordonet har direktkontakt med laddskenorna på vägen via en strömavtagare.

Laddningen kan ske både under färd och vid stillastående och fungerar med de flesta elfordon, till exempel personbilar, bussar eller lastbilar. I uppdraget från Trafikverket ingår att testa två olika varianter av samma teknik – en laddskena som placeras ovanpå vägen och en laddskena som är nedsänkt i vägen. Tekniken är utvecklad av det svenska bolaget Elonroad AB i samarbete med Lunds Tekniska Högskola.

Projektet Evolution Road har fått i uppdrag av Trafikverket att bygga en demonstrationsanläggning för elvägar. Syftet är att skapa mer kunskap om elvägar och undersöka potentialen för elväg som en del i framtidens fossilfria transportsystem. Projektet startade 2019 och pågår till 2022. Demonstrationsplatsen är förlagd till en kilometerlång sträcka på allmän väg på Getingevägen i norra Lund.

I projektet samarbetar Elonroad AB, Innovation Skåne AB, Kraftringen Energi AB, Lunds kommun, Lunds Tekniska Högskola, Ramboll, Skånetrafiken, Solaris Sverige AB och Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI. Trafikverket är huvudfinansiär.

Taggat som: , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)