Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Ny elbuss från ny bussfabrik för VDL

VDL:s nya elbuss Citea, här i tolvmetersversion: Diskret design, men många med många innovationer. Bild: VDL.

Till utseendet är den nya generationen elbussar från busstillverkaren VDL lite diskret, kanske försynt. Men skenet bedrar. Nya VDL Citea är en buss som från grunden är helt byggd som en elbuss och präglad av åtskilligt nytänkande. Redan från början siktar VDL med den nya generationens VDL Citea in sig även på marknaden för eldrivna regionbussar vid sidan om stadsbussarna. På torsdagen presenterade företaget under en digital presskonferens sin nya stadsbuss som säkert kommer att vara intressant även för svenska operatörer.

Liksom för stora delar av bussnäringen har covid-19-pandemin också slagit hårt mot VDL. Förra året mer än halverades företagets omsättning, jämfört med 2019. För turist- och långfärdsbussarna blev det tvärnit.

Henk Coppens, vd, VDL Bus & Coach.

– Men vi har kunnat hålla fast vid våra ambitioner när det gäller att lansera en helt ny elbuss, likaså att produktionen ska ske i Europa. Vi håller också fast vid planerna att bygga en ny, koldioxidneutral fabrik i Roselare i Belgien där den nya generationen av Citea ska produceras. Fabriken där kommer att vara helt inriktad på elbussar, förklarade Henk Coppens, vd för VDL Bus & Coach.

Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar hos VDL.

– 2021 kommer också att bli ett bättre år för oss än fjolåret när det gäller leveranser, tillade VDL:s försäljningschef Marcel Jacobs.

Endast elbuss
Nya Citea kommer uteslutande att finnas som elbuss. Innovationerna är många.

– En av de viktigaste är att batterierna är integrerade med bussgolvet. De är placerade så att de inte skadas vid en kolission eftersom de inte går ända ut till bussens sidor. Fördelen med placeringen är att bussen får en låg tyngdpunkt, vilket förbättrar väghållningen. De stjäl inte heller plats från passagerarutrymmet där vi i tolvmetersversionen med låggolv faktiskt har fått in åtta fler sittplatser, än i gamla Citea, totalt 45. Samtidigt förbättras passagerarflödet, kommenterade Alex de Jong, chef för kollektivtrafikbussar hos VDL, när han blev ombedd att nämna de tre viktigaste innovationerna hos nya Citea.

Han framhöll också sidoväggarna som är gjorda i komposit och i ett stycke vilket innebär en avsevärd viktminskning. Lösningen är 15 procent lättare än en konventionell vägg och ger därtill mindre vibrationer och bättre ljudisolering.

Tolvmetersversionen av nya VDL Citea, sedd bakifrån. Bild: VDL.

Den tredje innovation som Alex de Jong framhöll är den nya klimatanläggningen med flera ”klimatzoner” i bussen för att minska energiförbrukningen och öka komforten.

Föraren kan skapa sin egen klimatzon där han kan ställa in temperaturen mellan 17 och 27 grader. Ratten är mer ställbar än tidigare och kräver mindre kraft av föraren är annat som har utvecklats.

– Vi har lagt mycket arbete på den nya förarplatsen, förklarade Alex de Jong som också avslöjade att nya Citea kan fås med såväl digitala som konventionella backspeglar.

– Men digitala speglar har flera fördelar, inte minst för aerodynamiken som kanske inte är så viktig i stadstrafik men väl i regiontrafik. Det spar energi, vilket är viktigt för räckvidden, förklarade Alex de Jong.

Jämfört med dagens Citea har nya Citea en 25 procent lägre energiförbrukning som VDL har nått med hjälp av intelligent programvara, utvecklad luftkonditionering, aerodynamik, drivlina och lägre vikt. Nya Citea är 15 procent lättre än dagens eldrivna Citea.

Nya Citea kommer i fem versioner, inklusive en låggolvad ledbuss. Bild: VDL.

Räckvidd och hållbarhet
Nya Citea kan levereras med flera olika batteripaket. Det största, på 490 kWh, ger tolvmetersversionen en räckvidd på upp till 500 kilometer under batteriernas hela livstid och under ideala förhållanden. I praktiken lovar dock inte VDL en så lång räckvidd.

– Under svårast tänkbara förhållanden är räckvidden cirka 250 kilometer, sa Alex de Jong.

Frågan om bränslecellsbusssar kom också upp under presskonferensen och VDL-chefen Henk Coppens höll dörren öppen för dessa.

– Idag arbetar vi inte med bränsleceller i vår forsknings- och utvecklingsverksamhet. Men så snart marknaden är redo för bränsleceller kommer vi att vara det. Men satsningar på bränslecellsdrift ska vara marknadsdrivna, inte teknikdrivna, förklarade han bestämt.

Henk Coppens betonade också hållbarhetsfrågorna när det gäller VDL:s verksamhet, inte bara när bussarna är i trafik, utan också i produktionen. Företagets nya elbussfabrik i Roselare, Belgien, ska från början vara koldioxidneutral.

– Och när andra tillverkare flyttar produktionen till låglöneländer stannar vi kvar i Västeuropa och arbetar med europeiska underleverantörer. Alla komponenter i bussarna, utom batterierna, kommer från europeiska leverantörer, 80 procent kommer från partners som finns inom en radie på 1 250 kilometer från oss. Det betyder mycket för att minska transporter och miljöpåverkan.

– Vi har också inlett ett samarbete med FN:s barnfond UNICEF. Tillsammans kommer vi att kartlägga leverantörskedjor och säkra att råmaterial som används i vår produktion inte har utvunnits med hjälp av barnarbete, sa Henk Coppens.

Lansering i november
Ursprungligen hade VDL planerat att lansera nya Citea på Busworld i Bryssel i oktober. Eftersom mässan blev inställd, kommer lanseringen istället att ske i november då ny.komlingen visas för press och kunder.

Då planerar företaget att visa två versioner av bussen, 12-metersversionen LF-122 och ledbussen LF-181, båda med låggolv. De kommer snart att följas av tre lågentréversioner på 12, 13,5 och 15 meter. 13,5-metersbussen blir tvåaxlig, men ska enligt VDL kunna konkurrera med en treaxlig buss när det gäller antalet sittplatser. Företaget uppger att samtliga versioner är lämpade för såväl stads- som regiontrafik. Undantaget är ledbussen som är en ren stadsbuss.

Redan från början kommer nya Citea också att finnas tillgänglig som klass II-buss.

De första tolvmetersbussarna ska levereras till kund i början av nästa år. Övriga versioner kommer senare under 2022.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter, Reportage

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)