Trafik med elbussar kan köras både mer kostnadseffektivt och miljövänligt än idag, enligt resultat från ett projekt med det norska teknologiföretaget Saga Tenix och det norska forskningsinstitutet NORCE. Idag är över 4 000 fordon kopplade till företagets servrar. Saga Tenix investerar nu stora belopp i att utveckla en digital omställning av kollektivtrafiken.
– I kollektivtrafiken används elbussar i en allt större utsträckning och branschen förändras från traditionella operativa driftsmodeller till en datadriven drift, säger Robert Eriksen Jacobsen, vd i Saga Tenix.
Ett projekt som parterna tillsammans har genomfört pekar på att det finns en klart oanvänd potential för bussföretagen.
– Vi kan bidra till att förbättra såväl driftsäkerhet som planering och resursanvändning för bussföretagen. Det kan vi göra genom att i modeller som beräknar elförbrukningen föra in faktorer som temperatur, körsätt, topografi och antal passagerare. Dessutom kan avancerad analys av data identifiera ytterligare punkter för förbättring som föruppvärmning av bussar och batteriövervakning som kan ge en signal om när laddningen stoppas, säger Bjørnar Jensen, forskare vid NORCE.
Resultat från projekt visar att elförbrukningen i hög grad påverkas av utetemperaturen, temperaturen inne i bussen vid start och linjens höjdprofil.
– Till exempel kan en elbuss köra 50 procent längre vid en utetemperatur på cirka 18 grader än vid noll, säger Bjørnar Jensen.
Användning av värmare i bussen kan ge upp till 50 procent extra elförbrukning för att värma upp en kall buss. Förvärmning ökar räckvidden och gör att resurserna utnyttjas bättre enligt studien som bygger på 30 000 bussavgångar på en linje mellan Grorud i Oslo och Nesåsen i Lørenskog under en period av ett år och två månader. Linjen trafikeras av Norgesbuss.
– Resultaten visar att det är möjligt att förutse variationer i elförbrukningen och hur bussföretag kan effektivisera sin verksamhet så att de inte kör med fler bussar än de faktiskt behöver. Dessutom är det möjligt att reducera risken för oönskade händelser på linjen, exempelvis att batteriet inte är tillräckligt laddat för hela körtiden, säger Bjørnar Jensen.
Bussens elförbrukning har också ett tydligt samband med linjens höjdprofil. IT-företaget Saga Tenix´ produkt Tenix Predict kan modellera och använda informationen för att beräkna den förväntade elförbrukningen på en linje med en given topografi. Tekniken bygger på maskininlärning och kan användas till att lägga upp linjer eller ett helt linjenät.
– Därmed blir det möjligt att optimera linjenätet genom att beräkna den förväntade elförbrukningen på olika linjer och kombinationer av linjer, säger Bjørnar Jensen.
Lämna ett svar