Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Expressbussar återstartar under nytt namn

Expressbusstrafiken mellan Gävle/Sandviken och Stockholm återupptas nu efter en paus sedan hösten 2020. Foto: Merresor.

Expressbusstrafiken mellan Sandviken, Gävle och Stockholm återupptas den 17 juni, men under nytt namn. Trafiken pausades hösten 2020 på grund av låg efterfrågan som en följd av covid-19-pandemin. Samtidigt byter trafiken namn. Den dåvarande SGS-bussen heter nu Merresor Express.

Lagom till midsommar börjar Merresor Express att köra från Sandviken via Valbo och Gävle till Stockholm Cityterminal sju dagar i veckan, med dubbla avgångar fredag – söndag. En bussbiljett från Sandviken till Stockholm kostar 195 kr/enkel resa.

– I och med att allt fler är vaccinerade så har efterfrågan på att resa ökat och det finns ett stort sug efter att få träffa familj och vänner igen samt att semestra inom Sverige. Vi ser fram emot att kunna välkomna nya och gamla resenärer ombord igen, säger Janne Carlsson, affärschef på Merresor.

samband med att VS & Perssons bytte namn till Merresor så bytte även SGS bussen namn till Merresor Express, men verksamheten bedrivs fortsatt ifrån depån i Valbo.

– Under sommaren kommer vi till en början att köra en tur på morgonen och en tur på kvällen samt en extra tur under helgerna, men om vi ser att många vill resa kommer vi att anpassa oss till efterfrågan. Vi använder samma framgångsrecept som tidigare med bra service och bekväma bussar som ger ett minimalt avtryck på såväl miljö som plånbok, säger Janne Carlsson.

Merresor Express är Merresors linjetrafik. Merresor AB är en del av Transdev Sverige AB och erbjuder kommersiell kollektivtrafik. Utöver bussverksamheten erbjuder Merresor persontrafik med tåg samt trafikledning och ersättningstrafik med buss under varumärkena Snälltåget och Bussakuten.

Taggat som: , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)