Nordens största bussoperatör, Nobina, fortsätter att visa starka siffror. Det framgår av Nobinas delårsrapport som presenterades på fredagsmorgonen. Ökad omsättning och ökad lönsamhet präglar det kvartal som rapporten gäller. Nobina har så kallat brutet räkenskapsår, vilket innebär att det första kvartalet omfattar perioden 1 mars – 31 maj i år.
– Vi ökade lönsamheten, vann fem kontrakt inom kollektivtrafiken och fortsatte bygga vår ledande position inom omsorgsresor, såväl organiskt som genom förvärv, konstaterar Nobinas koncernchef Magnus Rosén i en kommentar till delårsrapporten.
Nobina ökade omsättningen till 3,27 miljarder kronor, jämfört med 2,5 miljarder samma tid förra året. Det är en ökning med 30,5 procent jämfört med motsvarande kvartal i fjol. 29,1 procent kommer av organisk tillväxt, 2,2 procent av företagsförvärv.
Rörelseresultatet ökade från 70 miljoner under det första kvartalet i fjol till 236 miljoner i år. Resultatet efter skatt blev 147 miljoner kronor mot 21 miljoner under samma period förra året.
Magnus Rosén förklarar den starka resultatförbättringen främst av fortsatt stor efterfrågan på Samtrans teststationer, omförhandlade kontrakt inom kollektivtrafiken, generella effektiviseringar i affären samt svaga jämförelsetal. Covid-19-pandemin har dock också haft en negativ påverkan på resultatet, främst på grund av omvärdering av bussar till försäljning till följd av minskad kommersiell trafik på grund av covid-19.
I stort sett samtliga avtal i Sverige inom kollektivtrafiken har förhandlats om och covid-anpassats.
– Under kvartalet visade vi åter att vi har god konkurrenskraft i upphandlingar, trots våra strikta lönsamhetskrav. Vi vann knappt hälften av de kontrakt om totalt 719 bussar som upphandlades, varav flera av kontrakten översteg 2 miljarder kronor. Utöver ett antal nya och förnyade kontrakt i Skåne och Göteborg, fick vi förtroendet att driva totalt fyra kontrakt i Helsingfors, varav ett är helt nytt för Nobina samt att driva och utveckla stadstrafiken i Kolding med omnejd i Danmark, skriver Magnus Rosén i sina kommentarer till delårsrapporten.
Det är super bra att nobina går plus. Men kan vi inte få tillbaka våran saknade frukt och frukost i skaraborg. För va jag fått till mej så har nobina dragit in det för att spara pengar. Hade det inte varit för oss förare som borde få mer uppskattning så hade det inte blivit någon miljard vinst.
Frukost??? Frukt?!?
Du skojar, eller?
Resecentrum Kampenhof i Uddevalla (inte så liten, ”servar” några bussbolag inom Västtrafik):
Saknas sedan 2 år kolsyrat vatten (från patron), kranvatten finns kvar 😉 Ofta saknas torkpapper. Ibland (inte så ofta, men ändå) saknas toapapper på alla 3 toaletter, som används av flera olika bolag. Ta din rast i lugn och ro står det på papper som de klistrat på kylen hahah.