Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

All vätgas inte miljövänlig

Tankning av bränslecellsbuss – men det gäller att hålla koll på färgen… Foto: Ulo Maasing.

På allt fler håll börjar man satsa på vätgasdrivna bränslecellsbussar. I Sverige finns ännu inga sådana i trafik, men de första kommer till Sandviken senare i år. Många politiker attraheras också av vätgasen av miljöskäl, som exempelvis i Ljungby där kommunens politiska majoritet vill ha två stadsbusslinjer som från 2024 ska trafikeras med vätgasbussar (klicka här). Men det är skillnad på vätgas och vätgas – det gäller att se till att gasen har rätt färg.

Det är nu inte själva gasen som har en viss färg – den är både färg- och luktlös. Istället talar man om grön, svart, brun eller blå vätgas för att beskriva hur vätgasen produceras. Och just framställningen av gasen har en avgörande betydelse för hur miljövänlig – eller miljöovänlig den är.

I dagarna har forskare vid det ansedda amerikanska Cornelluniversitetet presenterat en rapport där de hävdar att så kallad blå vätgas är en riktig miljöbov, i själva verket värre för miljön än kol. Blå vätgas släpper enligt forskarna ut 20 procent mer koldioxid i atmosfären än kol eller naturgas.

Blå vätgas produceras genom att metan konverteras till vätgas med hjälp av värme, ånga och tryck. Den blå vätgasen liknar den grå, men går ett snäpp längre när det gäller att fånga in den koldioxid som är en biprodukt av grå vätgas. Den senare ger upphov till mycket stora utsläpp av koldioxid.

I facktidskriften Energy Science & Engineering säger den forskare som har lett studien, Robert Howarth, att den blå vätgasen alltjämt är förknippad med stora problem.

– Industrin marknadsför nu blå vätgas som en lösning, men även framställningen av blå vätgas använder metan från naturgas, samtidigt som man försöker fånga in biprodukten koldioxid. Dessvärre är emissionerna fortfarande mycket stora.

Forskarna vid Cornelluniversitetet hävdar att utsläppsminskningen från den blå vätgasen i förhållande till den grå endast är cirka tre procent.

Metan är en växthusgas som bidrar kraftigt till uppvärmningen av atmosfären.

– Blå vätgas fungerar som strategi endast i den mån det är möjligt att lagra koldioxiden under en oändlig tid utan att den läcker ut i atmosfären, säger Robert Howarth i Energy Science & Engineering.

Det finns dock en vätgas som är miljövänlig – den gröna vätgasen som framställs genom elektrolys och där elkraften framställs genom solenergi, vindkraft eller vattenkraft och där vattnet delas upp i vätgas och syre. Där produceras ingen koldioxid, men idag är den gröna vätgasen en mycket liten del av all producerad vätgas.

Andra färger på vätgas (alltså inte själva gasen, utan för att beskriva framställningen) är brun, som framställs av kol, turkos med mera.

Share Dela

Taggat som: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)