Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vätgasdrivna stadsbussar i Ljungby?

Terazzahuset i Ljungby. Staden vill ha vätgasdriven stadsbusstrafik. Foto: Christoffer Rydström/Wikimedia Commons.

Två stadsbusslinjer med vätgasdrivna bussar. Det vill den lilla småländska staden Ljungby ha senast i augusti 2024. Huvuddelen av kostnaderna vill kommunen att regionen ska stå för. Bakgrunden är ett gemensamt förslag från kommunen och Region Kronoberg.

Sverigedemokraterna och det lokala partiet Alternativet motsatte sig förslaget och hävdade att tidigare försök med stadsbussar inte hade visat på något större behov av en sådan trafik. De röstades dock ner med röstsiffrorna 12 – 3.

Tanken med satsningen är att Region Kronoberg ska stå för att upphandla stadstrafiken och stå för alla trafikkostnader. Kommunen ska anpassa och sköta busshållplatserna. Bakgrunden är en rapport om möjligheter till bättre busstrafik som konsultföretaget Ramböll har sammanställt på uppdrag av Region Kronoberg. Regionen och kommunledningsförvaltningen har därefter tagit fram ett förslag om att stadstrafiken i Ljungby ska drivas med vätgasdrivna bränslecellsbussar på två linjer.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2025 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)