Svenska Turistbussföretagen hade under torsdagen och fredagen premiär på sin bussresemarknad. Mässan på Lundsbrunn Resort utanför Skara blev också platsen för en världspremiär. För första gången visade Volvo offentligt sin nya dubbeldäckare i turistversion. Knappt 40 utställare och mellan 150 och 200 besökare från turistbussbranschen fanns på plats. Turistbussföretagen har redan beslutat att mässan återkommer nästa år, även om exakt tid och plats ännu inte är klara.
Det var en påfallande positiv stämning bland de utställare och besökare som bussmagasinet.se talade med. ”Äntligen en möjlighet för oss att träffas, umgås och möta kollegor, leverantörer och kunder” var det genomgående svar vi fick från dem vi talade med.

Svenska Turistbussföretagens ordförande Kjell Peterson och riksdagsledamoten Sten Bergheden (M) invigde mässan i Lundsbrunn, Västergötland. Foto: Ulo Maasing.
– Redan nu kan vi slå fast att vi arrangerar en ny mässa nästa år. Platsen är ännu inte beslutad, inte heller den exakta tidpunkten men vi räknar med att det blir i mitten av augusti, sa Svenska Turistbussföretagens ordförande Kjell Peterson när han tillsammans med den moderate riksdagsledamoten Sten Bergheden invigde premiärmässan.
– Den här branschen har verkligen fått ta en smäll under pandemin. Vi politiker måste stötta branschen och stärka dess konkurrenskraft genom olika åtgärder som exempelvis bränslepriser och att se till att vi har bra vägar, sa Sten Bergheden.
Världspremiär
Utställningen i Lundsbrunn var inte bara en premiärmässa utan bjöd också på en verklig premiär, faktiskt en världspremiär.
Det var Volvo Bussar som för första gången offentligt visade turistversionen av sin dubbeldäckare 9700 DD. Bussen presenterades första gången i februari förra året, då i en 4,25 meter hög version, främst inriktad på marknaden för upphandlad trafik, alltså regionala expressbusslinjer (klicka här). I februari i år introducerades dubbeldäckaren i utförande för hela Europamarknaden där den ska finnas i flera versioner, från lyxig turistbuss till linjetrafikutförande (klicka här).
I Lundsbrunn visades alltså turistbussen för första gången. Den är byggd på samma plattform som Volvos övriga turist- och expressbussar i premiumsegmentet, Volvo 9900, Volvo 9700 och Volvo 9700 DD, men i likhet med övriga versioner som ska kunna köra ute i Europa är höjden begränsad till fyra meter.
Bussen finns i längder från 13,0 till 14,8 meter, har en bagagekapacitet på upp till åtta kubikmeter och Volvos Euro-6-motor på 460 hästkrafter.
Den buss som fanns på plats i Lundsbrunn hade Volvo hämtat från Holland – den första för den svenska marknaden kommer att presenteras inom någon vecka och även delta i testerna till årets Coach of the Year som avgörs i Slovenien den 7 – 9 september. Bussmagasinet.se finns naturligtvis på plats där och kommer då att presentera bussen närmare.
Bussleverantörer
Flertalet av de stora bussleverantörerna fanns på plats i Lundsbrunn med flera bussar, även om man inte hade några nya modeller att presentera. Några av de bussar som visades var dock relativt nya eller ovanliga på den svenska marknaden. En av dessa var Volvos SC5 karosserad av spanska Sunsundegui, 10,4 meter lång och med 34 platser och toalett längst bak.
Sedan i fjol marknadsför MSK Bussförsäljning Isuzu bussar i Sverige. Isuzu är ett japanskt-turkiskt företag, Anadolu Isuzu. Även om märket är tämligen nytt i Sverige är det väletablerat på många håll i Europa där Isuzu säljer omkring 1 000 bussar om året i icke pandemitider. Busstillverkningen för den europeiska marknaden finns i Turkiet. Företaget har ett brett utbud av produkter, från sju till tretton meter liksom även en 18-meters ledbuss, samtliga med Cumminsmotor. I fjol introducerade Isuzu också sin första batteridrivna midibuss, Novo citi Volt.
I Lundsbrunn visade MSK Bussförsäljning tre bussar från Isuzu, bland dem midibussen Visigo för skol-, regional- och enklare beställningstrafik. Bussen kan ta upp till cirka 35 passagerare och fås med såväl rullstolslyft som med toalett. Den är en direkt konkurrent till Temsas framgångsrika MD9.

Ivecorepresentanten Wetlandia visade ett antal bussar och tror även de på midibussens framtid. På plats från Wetlandia fanns Erica C Liljedahl, Martin Svensson och Sandra Hugosson. Foto: Ulo Maasing.
– Marknadssegmentet midibussar är helt rätt att satsa på. Där finns en växande efterfrågan, sa Tony Althén, säljare på MSK Bussförsäljning. Han uppgav också att företaget har sålt flera bussar på den svenska marknaden, bussar som nu är på väg från fabriken.
Även Ivecorepresentanten Wetlandia tror mycket på en tillväxt inom midibussmarknaden i Sverige.
– Bussgrupperna har blivit mindre och i en stor buss blir det inte samma sociala umgänge när det bara är 30 öpersoner som reser. Även företag som chartrar buss efterlyser mindre bussar, inte minst av miljöskäl, sa Martin Svensson, säljare på Wetlandia.
Ett uppskattat inslag på mässan var en visning av hur man bärgar en buss som har gått av vägen och lagt sig på sidan – se bilder under denna artikel.
Förutom den imponerande utställningen av bussar hade Turistbussföretagen också attraherat ett trettiotal företag till sin workshop inomhus: färjerederier, hotell, IT-företag med flera. På plats fanns även Sveriges Bussföretag.
Svenska Turistbussföretagens ordförande Kjell Peterson förklarade att han var nöjd med premiärmässan.
– Jag tycker att starten har varit jättebra Vi måste få tillbaka positivismen i branschen. Uppslutningen av utställare har imponerat och vi var faktiskt oroliga för att vi skulle få fler bussar än vi kunde ta emot.
– Nästa år kör vi igen. Liksom i år planerar vi att även nästa års bussmarknad ska hållas i anslutning till Bussgolfen, sa Kjell Peterson.
Fler bilder från Turistbussföretagens premiärmässa hittar du nedan:

Turistbussföretagens Erland Olsson, Bussgolfens Tomas Bark och Forellenresors Bengt Ohlsson fanns på plats i Lundsbrunn. Foto: Ulo Maasing.

En kvartett från EvoBus Sverige: Ergiz Esen, Lars Forsström, Maurice in´t Groen samt Pär Wik. Foto: Ulo Maasing.

En trio från MSK Bussförsäljning som arbetar med att etablera Isuzu på den svenska marknaden. Foto: Ulo Maasing.

På mässan visade ett bärgningsföretag hur man genomför bärgning av en buss som gått av vägen och lagt sig på sidan. Foto: Ulo Maasing.

Under bussens högra sida placeras luftkuddar som sedan fylls med luft för att resa upp bussen. Foto: Ulo Maasing.

Även på vänstra sidan har luftkuddar placerats som tar emot bussen när den väl kommer på rätt köl. Foto: Ulo Maasing.
Lämna ett svar