Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Batteribuss sätter rekord i räckvidd

543 kilometer på en laddning i reguljär linjetrafik klarade denna Iveco E-Way. Foto: Verkehrsbetriebe Bachstein.

Det finns alltjämt en skepsis när det gäller användning av batterielektriska bussar i regiontrafik eftersom man anser att räckvidden inte är tillräcklig. Ett test som det tyska bussföretaget Verkehrsbetriebe Bachstein med bas i staden Celle har genomfört visar att batteribussar kan klara även regiontrafik. Bussen körde 543 kilometer på en laddning och i reguljär linjetrafik. Försöket genomfördes under kontroll av det oberoende testföretaget TÜV.

Ett första test med en Iveco E-Way gjordes i reguljär regiontrafik i februari i år och i kallt väder. Trots det klarade bussen på en laddning en räckvidd på 300 – 350 kilometer, vilket också utlovats av tillverkaren.

I nästa test, som genomfördes i juli i år, siktade bussföretaget på att klara minst 500 kilometer på en laddning. Dessutom ville företaget överträffa den körsträcka på 527 kilometer som Iveco satte 2019 på en testbana i Ulm: 527 kilometer.

Rekordet slogs med råge: Bussen klarade 543 kilometer under 48 timmar och på en enda batteriladdning.

Testet gjordes med en tolvmeters Iveco E-Way Solo, utrustad med ett batteripaket på 335 kWh, den 15 och 16 juli, från 5.30 till 16.00 på busslinje 750 i Braunschweigregionen i Tyskland. När testet avslutades hade bussen ytterligare tre procents laddning kvar.I ett preliminärt test under exakt samma förhållanden dagarna innan nåddes en räckvidd på 520 kilometer på en laddning.

Taggat som: ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)