
543 kilometer på en laddning i reguljär linjetrafik klarade denna Iveco E-Way. Foto: Verkehrsbetriebe Bachstein.
Det finns alltjämt en skepsis när det gäller användning av batterielektriska bussar i regiontrafik eftersom man anser att räckvidden inte är tillräcklig. Ett test som det tyska bussföretaget Verkehrsbetriebe Bachstein med bas i staden Celle har genomfört visar att batteribussar kan klara även regiontrafik. Bussen körde 543 kilometer på en laddning och i reguljär linjetrafik. Försöket genomfördes under kontroll av det oberoende testföretaget TÜV.
Ett första test med en Iveco E-Way gjordes i reguljär regiontrafik i februari i år och i kallt väder. Trots det klarade bussen på en laddning en räckvidd på 300 – 350 kilometer, vilket också utlovats av tillverkaren.
I nästa test, som genomfördes i juli i år, siktade bussföretaget på att klara minst 500 kilometer på en laddning. Dessutom ville företaget överträffa den körsträcka på 527 kilometer som Iveco satte 2019 på en testbana i Ulm: 527 kilometer.
Rekordet slogs med råge: Bussen klarade 543 kilometer under 48 timmar och på en enda batteriladdning.
Testet gjordes med en tolvmeters Iveco E-Way Solo, utrustad med ett batteripaket på 335 kWh, den 15 och 16 juli, från 5.30 till 16.00 på busslinje 750 i Braunschweigregionen i Tyskland. När testet avslutades hade bussen ytterligare tre procents laddning kvar.I ett preliminärt test under exakt samma förhållanden dagarna innan nåddes en räckvidd på 520 kilometer på en laddning.
Lämna ett svar