Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Vätgasdrivna skolbussar i Trelleborg

Trelleborg vill köpa in sju bränslecellsdrivna skolbussar. Foto: Ulo Maasing.

Sju skolbussar, en sopbil, nio lätta lastbilar och 17 personbilar som ägs av Trelleborgs kommun ska ersättas med vätgasdrivna fordon. Det har kommunstyrelsen i kommunen beslutat. Kostnaden för att byta fordonen blir 24 miljoner kronor. Vätgasdrivna fordon kostar nämligen åtminstone dubbelt så mycket som konventionella.

Bakgrunden är att Trelleborg har en ambition att bli ledande inom vätgasområdet i Sverige. Kommunen har anslutit sig till ett vätgasprojekt kallat Nordic Hydrogen Corridor. Nästa år invigs en vätgasmack i Trelleborg. Och nu ska kommunen se till att det finns fordon som kan tanka vid macken.

– Det är för att få i gång möjligheten att tanka och starta upp systemet. Vi måste ha fordon om vi ska ha en station, har vi ingen station så kan vi inte ha några fordon. Det är moment 22, säger kommunalrådet Mikael Rubin (M) till Trelleborgs Allehanda.

– Jag tycker att det i förhållande till vad vi får är en väldigt måttlig investering.

Trelleborg kör skolbussarna i egen regi. De vätgasbussaar man planerar att investera i kommer att köras cirka 180 dagar om året och kan inte användas i turist- eller beställningstrafik vilket innebär att kostnaden för kommunens skattebetalare blir betydande.

Taggat som: , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)