Färjerederiet Stena Line, Fredrikshamns kommun och Fredrikshamns Hamn i Danmark undertecknade på måndagen ett avtal där parterna förbinder sig att ta sin del av ansvaret för att rutten Göteborg – Fredrikshamn ska kunna bli världens första fossilfria färjelinje i sitt slag. Linjen ska trafikeras med två batteridrivna Stena Elektrafartyg sjösatta senast 2030.
Stena Line har redan tidigare inlett samarbetet Tranzero Initiative tillsammans med Volvokoncernen, Scania och Göteborgs Hamn. Syftet är att minska koldioxidutsläpp som är kopplade till Göteborgs hamn med 70 procent till 2030. I och med måndagens avtal med Fredrikshamns kommun och hamn blir kedjan komplett.
– Vår ambition är att leda utvecklingen mot en fossilfri sjöfart och hållbara transporter på havet. Vi ligger redan tio år före den internationella sjöfartens mål för minskning av koldioxidutsläpp, men med Stena Elektra tar vi ytterligare ett stort kliv på vägen mot en helt fossilfri verksamhet”, säger Stena Lines vd Niclas Mårtensson, som även är ledamot i regeringens Elektrifieringskommission.
Stena Line ska reducera sina totala koldioxidutsläpp med 30 % till 2030.
Färjorna på rutten blir världens första fossilfria RoPaxfartyg i sin storlek. De kommer att mäta ungefär 200 meter, ha cirka 3 000 lastmeter för bilar och lastbilar, samt plats för över 1 000 passagerare.
Lämna ett svar