Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Säkrare yrkesförare med artificiell intelligens

Artificiell intelligens, AI, ska användas för att öka trafiksäkerheten för yrkesförare. Foto: Mälardalens Högskola.

Ett nytt projekt, FitDrive, vid Mälardalens högskola ska förbättra trafiksäkerheten. Projektet siktar in sig på att använda ny teknik och artificiell intelligens för att utläsa olika typer av onormalt körbeteende och trafiksäkerhetsrisker hos yrkesförare.

FitDrive-projektet ska, förklarar Mälardalens Högtskola, utforma, implementera och testa nya metoder, tekniker och verktyg för att övervaka och utvärdera bland annat körprestanda, reaktionstid, kognitiv belastning (det vill säga mental ansträngning) och fysisk trötthet för yrkesförare.

Genom ett molnbaserat AI-system skickas aktuell information om förarens tillstånd, dels till föraren själv men även till polispatruller och andra relevanta enheter i samhället. Det är, framhåller högskolan, viktig information som förbättrar trafiksäkerheten både för individen och samhället.

Projektet är ett samarbete mellan tio aktörer från sju olika länder. Tekniken kommer att användas för att mäta och analysera olika typer av avvikande beteenden hos föraren likaså att känna igen den mest troliga orsaken: droger, mediciner, alkohol, trötthet eller annat.

Projektet kommer att pågå i tre och ett halvt år och finansieras av EU. – FitDrive kommer att påverka den allmänna trafiksäkerheten genom att förhindra och minska dödsfall hos förare. Det intelligenta systemet kommer att påverka arbetsförhållanden för yrkesförare, genom en regelbunden kontroll av både deras allmänna hälsa, och det aktuella hälsotillståndet, säger Mobyen Uddin Ahmed, docent och projektledare vid Mälardalens Högskola.

FitDrive kommer att kunna installeras i fordon, där den kopplas ihop med annan teknik som moderna fordon har; till exempel smarta system som används i fordon för att låta olika komponenter kommunicera med varandra. Genom att samla in individuella data om de normala köregenskaperna hos varje enskild förare och även för fordonet, kan sedan olika avvikande beteenden upptäckas. Insamlingen av data sker genom till exempel sensorer, kameror och annan mätutrustning.

Inom ramen för projektet kommer forskarna även att utveckla en egen enhet som kan upptäcka och analysera avvikande köregenskaper och hälsoförändringar hos föraren.

Mobyen Uddin Ahmed även andra områden där FitDrive kan göra skillnad. – FitDrive skulle kunna användas vid slumpmässiga trafikkontroller längs vägarna, där en intelligent anordning kan vara ett effektivt sätt att utrusta vägkontroller med specifika verktyg som med hjälp av AI kan utvärdera förares lämplighet och förbättra trafiksäkerheten, säger han.

Share Dela

Taggat som: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)