Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

KONTAKT – internationella elbussnyheter i urval

Rysk bränslecellssatning. Den ryska busstillverkaren GAZ har presenterat såväl en fullstor stadsbuss som en minibuss med bränslecellsdrift. Bild: GAZ.

Vi ger er ett axplock elbussnyheter från andra länder, främst i Europa. Denna gång: Bränslecellssatsning av ryska busstillverkare; Norsk professor vill dämpa vätgaseuforin; Elbussen som inte är dyrare än en dieselbuss.

Ryssland: Även i Ryssland ökar intresset för bränslecellsbussar. Den stora ryska fordonstillverkaren GAZ presenterade i förra veckan två nya vätgasdrivna bussar, båda för stadstrafik. Premiären ägde rum på foronsmässan Comtrans 2021 i Moskva. Bussarna var dels en normalstor stadsbuss, Citymax Hydrogen, dels en minibuss, Gazelle City. Dessutom visade GAZ flera elbussmodeller.

Även likaledes ryska Kamaz har presenterat en vätgasdriven stadsbuss. Bild: Kamaz.

Även en annan stor rysk fordonstillverkare, Kamaz, lanserade på mässan sin första bränslecellsbuss, Kamaz 6290, en 12-meters stadsbuss med en räckvidd på 250 kilometer per tankning. Vätgastankarna är placerade på taket. Bussen har 33 sittplatser och en passagerarkapacitet på upp till 80 resenärer. Enligt tillverkaren klarar bussen utan problem temperaturer från – 40 till +40 grader.

Norge: Ett av de europeiska länder där vätgaseuforin är som mest intensiv är Norge där ett hyndratal olika vätgasprojekt planeras. Intresseorganisationen Norsk Hydrogenforum tror att vätgasdrift kommer att prägla både tunga fordon och personbilar, liksom flyg- och sjötransporter. Men fysikprofessorn Jon Samseth vid Oslouniversitetet och det oberoende forskningsinstitutet Sintef vill dämpa entusiasmen när det gäller vätgasens framtid.

– Det finns många starka förespråkare för vätgas i Europa. Men trots det är det en förlorad sak. Pris och kostnader kommer till slut att bli avgörande, säger han till det norska medieföretaget NRK.

Jon Samseth framhåller att batteritekniken utvecklas stegvis, år för år.
– Om fem år kommer ingen att tänka på vätgas när det gäller landtransporter. Nästa år lanserar Tesla sin nya lastbil. Då kommer man att kunna köra med full last från Trondheim till Bodö. Ingen kommer längre att vilja köpa en vätgasbuss eller vätgaslastbil, säger han till NRK.

Tyska Quantron lanserar en elbuss som inte ska vara dyrare än en dieselbuss. Några ”riktiga” bilder av bussen har man ännu inte presenterat. Bild: Quantron.

Tyskland: Elbusstillverkarna blir allt fler. Det tyska företaget Quantron med bas i Augsburg har nu lanserat en 12-meters elbuss som företaget hävdar prismässigt ligger i nivå med en dieselbuss. Bussen kan fås i såväl batterielektrisk version som med bränslecellsdrift. Batteriversionen kan beställas från slutet av det här året, bränslecellsversionen från våren 2022.

Bussen har utvecklats av Quantron i samarbete med företagets investerare och strategiska partner Ev Dynamics, ett europeisk-asiatiskt konsortium av företag som är specialiserade på el- och vätgasbaserade mobilitetslösningar. Batterierna kommer från CATL och bränslecellerna från Ballard Power. Ev Dynamics är ett kinesiskt företag som är listat på Hong Kongbörsen sedan 1996.

I batterielektrisk version har en batterikapacitet på upp till 422 kWh vilket enligt tillverkaren ger den en räckvidd på upp till 280 kilometer. Laddning sker i depå via CCS2-kontakt och tar 3 – 6 timmar. Passagerarkapaciteten anges till max 95 personer.

Share Dela

Taggat som: , , , ,

Categorised in: Internationellt, Nyheter

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)