Den polska busstillverkaren Solaris lanserade på torsdagen sin nya, elbuss Urbino 9LE Electric. Det är en behändig buss, 9 meter lång, helt batteridriven och kan fås i såväl klass I-utförande för stadstrafik som klass II-utförande för regionaltrafik. I samband med presentationen avslöjade Solarisledningen också att man nästa år kommer att introducera ledbussen Urbino 18 med bränslecellsdrift.
Den nya lågentrébussen är något av en jubileumsbuss för Solaris som byggde sin första buss för 25 år sedan och levererade sin första elbuss för tio år sedan. I fjol introducerade Solaris Urbino 15 LE Electric, en 15-meters klass II lågentrébuss för regional- och stadstrafik. Och nu finns även lilla Urbino 9 LE Electric. Med den nya minibussen har Solaris nu ett produktprogram för elbussar som omfattar bussar från 9 till 24 meters längd.
Solaris har redan sålt mellan 20 och 25 exemplar av bussen, dels till Bolzano i Italien, dels till två polska städer. Leveranserna av den nya bussen kommer igång nästa år.
Men företaget ser en potential för bussen inte bara i stadstrafik utan även i regionaltrafik. Därför kan den fås i såväl klass I- som klass II-utförande med olika stolsalternativ och med kapacitet för upp till 73 respektive 60 passagerare.
Företaget framhåller att nya Urbino 9 LE ar längre stolsavstånd än sin föregångare i storleksklassen och att komforten för passagerarna nu motsvarar de nordiska kraven i Bus Nordic.
Som mest kan bussen inredas med 27 sittplatser i klass I-utförande och 31 som klass II-buss med flertalet av stolarna framåtvända. Plats för rullstol eller barnvagn finns vid dubbeldörrarna i mitten. Fram finns en enkeldörr.
Den buss som Solaris visade på den digitala introduktionen av Urbino 9 LE Electric var utrustad med digitala backspeglar och förarstöd från Mobileye som bland annat varnar för människor eller fordon i bussens närhet och särskilt i förarens döda vinkel
Motorn är en vätskekyld elektrisk centralmotor på 220 kW som driver en portalaxel från ZF på 2×125 kW. Beroende på användningsområde och kundens önskemål finns två versioner av Solaris högenergibatterier, den ena med högre kapacitet och med långsammare laddning nattetid i depå, den andra avsedd för snabbladdning.
Laddning kan ske dels via konventionell CCS-kontakt men också via pantograf, antingen med en pantograf monterad på busstaket eller en pantograf som sänks ner från en laddstation. Dessutom introducerar Solaris nu en ny pantograf som har en större räckvidd och gör det lättare att ladda fordon av olika höjd.
Lämna ett svar