Sveriges bästa magasin om kollektivtrafik och bussbranschen

Tillståndstrassel hindrade eldriven flygbuss

Fick aldrig kära passagerare under sommaren. Foto: Smartroad Gotland.

Sommarens planerade elbusstrafik till och från Visby flygplats (klicka här) blev aldrig verklighet. De nödvändiga tillstånden blev inte klara i tid och nu har flygbusstrafiken upphört för säsongen. Men de ansvariga för elvägsprojektet på Gotland, Smartroad Gotland, hoppas kunna köra bussen med passagerare senast i november, även om någon reguljär flygbusstrafik då inte finns, rapporterar Sveriges Radio P4 Gotland.

Elvägen baseras på induktiv teknik som läggs under vägbanan och gör att fordonen kan laddas under färd. Det är det israeliska företaget ElectReon AB som har utvecklat tekniken.

Håkan Sundelin, projektledare vid Smartroad Gotland säger till P4 Gotland att bussen är godkänd, men att det krävs en extra besiktning och ett tillstånd för den mottagare på bussen som tar emot elströmmen från elvägen.

– De underlag som behövs för ett sådant godkännande har tagit väldigt lång tid. Det beror förmodligen på att projektet är världens första i sitt slag och de myndigheter som hanterar frågan har därför inte heller någon erfarenhet av detta, säger Håkan Sundelin.

Ursprungligen var det meningen att Vy Flygbussarna under sommaren skulle köra en elbuss från Higer på den trådlösa elvägen på Gotland, mellan Visby Flygplats och Visby centrum. Företaget är partner i projektet Smartroad Gotland. På 1,6 kilometer av sträckan mellan flygplatsen och staden har en trådlös elväg för tung fordon installerats.

Taggat som: , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2021 Bussmagasinet
rss Artiklar(RSS) rss Kommentarer (RSS)